Lars Jörbrink var inte på det bästa humör när vår tidning ringer upp honom, efter det han fått veta att klubbens ansökan om 500 000 kronor i marknadsföringsbidrag reducerades till 200 000 kronor.
– Vi är ett topplag i Allsvenskan, det här känns som ett slag under bältet.
Han anser att ett ishockeylag som tillhör den absoluta eliten i Allsvenskan måste få mer stöd av sin kommun.
– Vi har Allsvenskans absolut minsta och sämsta hall. För att överleva i den här serien måste klubbarna få in 2 000 åskådare vid varje match. Vi får inte ens in 2 000 i publiken. Tittar vi på Oskarshamn har de större hall och får dessutom 500 000 i marknadsföringsbidrag. Det här beslutet är för dåligt!
Han säger att han hade haft förhoppningar om en dialog med kommunen innan beslutet fattades.
– Vi hade blivit lovade det men det rann visst ut i sanden.
Västerviks Speedways ordförande Rune Nilsson är besviken även han på kommunens marknadsföringsbidrag.
– För oss känns det som att kommunen minskar stödet till vår förening. Förra året fick vi 100 000 i marknadsföringsbidrag. Då arrangerade vi inte någon VW-deltävling. Vi hade hoppats att få mer stöd. Vi ser det som att vi får 50 000 kronor mindre än förra året.
Han säger att marknadsföringen av ett Lag-VM inte är gratis.
– Det kostar oss över 100 000 kronor. Vi hoppas givetvis att vi kan få en hel del publik till tävlingen.
Klubben får en del av publikintäkterna samt en liten del av programförsäljningarna, men den stora slanten går till BSI som arrangerar hela VW-cirkusen.
– De intäkter som vi får hela kakan av är kioskförsäljningen, säger Rune Nilsson.
Kommunstyrelsen anser att klubbarna ska få marknadsföringsbidrag i den omfattningen som nu har beslutats om de deltar i respektive serie och namnen Västervik framgår tydligt.
Kommunstyrelsen var inte enig i sitt beslut. Mariann Gustafsson (V) röstade för avslag till att betala ut marknadsföringsbidrag till båda klubbarna.