- Vi hade hoppats på en utökning i år och det blev det. Förra året startade trafiken till Almedalsveckan och i år startar den vid midsommar, säger Tomas Kronståhl.
Han menar att det är bra att man successivt ökar på trafiken.
Du hade inte velat se en ännu längre säsong?
- Jo, det är klart att det hade varit positivt. Men jag är realist och förstår att det är viktigt att bygga långsiktigt. Destination Gotland kan sin sak.
Nu hoppas han att resandet mellan Västervik och Visby blir så stabilt som möjligt.
- Hade vi vetat att vi hade trafik fem år framåt hade vi såklart kunnat satsa på andra sätt. Då hade även näringslivet visat ett större intresse. Förhoppningen är att utvecklingen går åt det hållet, säger Tomas Kronståhl.
"Blev ett reseökande"
Han beskriver resultatet av förra årets trafik som mycket bra.
- Vi är jättenöjda. Trots linjen till Västervik märkte man inte av någon minskning till Oskarshamn, utan det blev verkligen ett reseökande. Turismen ökade för Gotland och även för våran del vilket är väldigt positivt.
Vad har Gotlandstrafiken för betydelse för Västervik?
- Dels har den en historisk betydelse, man vill ha sin Gotlandsbåt. Men framförallt stärker den oss som destination. Dagsutflykterna som blir möjliga med Gotlandstrafiken stärker oss enormt och vi ser även att en del väljer att stanna längre i Västervik.
Enligt Tomas Kronståhl kan man förbättra marknadsföringen i år i och med att man vet var ifrån resenärerna kommer.
Hur mycket kommer ni att satsa på marknadsföring i år?
- Det blir motsvarande förra året. Då satsades ungefär en halv miljon kronor på marknadsföring. Det handlar främst om att marknadsföra vår egen region, inte bara Gotlandsbåten.