Viktigt beslut om södra infarten

I kväll ska kommunstyrelsen ta ställning till hur den södra infarten ska passera vid sjön Kvännaren i Västervik. Om beslutet blir enligt förvaltningens förslag kommer det att byggas en broförbindelse över sjön, även om det alternativet är dyrare än en passage på land.

Västervik2017-01-30 13:22

Det finns fyra möjliga passager vid sjön Kvännaren. Två av dem går vid sjöns södra sida och två kräver broförbindelse.

- Allt talar för ett broalternativ, även om de är 70 miljoner dyrare, har Harald Hjalmarsson (M) tidigare sagt.

Kommunalrådet Tomas Kronståhl (S) var inte lika säker när frågan togs upp i december.

- Man ska vara nogsam med att tänka att den här vägen ska vara en huvudinfart till Västervik de närmsta 150 åren. Då är det inte kronor och ören som är det viktigaste.

I förslaget som lämnats av kommunstyrelsens förvaltning förordas ett vägalternativ med broförbindelse. Enligt förvaltningen innebär det den kortaste vägsträckan, men samtidigt den dyraste investeringen.

- Den orsakar minst konflikter med motstående intressen och skapar goda möjligheter för att utgöra en entré till staden genom fina utblickar över Kvännaren, vilket överensstämmer väl med kommunala ambitioner om stadens vattenkontakt, skriver förvaltningen.

Föreningslivet vill påverka

Västerviks Orienteringsklubb (VO) är av en annan åsikt. De anser att vägen ska passera vid sidan av sjön.

- Det finns dock en hel del detaljer som behöver diskuteras, till exempel hur passager görs mellan Karstorps friluftsområde och Alviken, vilka nu hänger ihop bra.

Men det stora frågetecknet, enligt klubben, är om och hur etapp två ska byggas. Etappen skulle enligt trafikverkets utredning ledas från en trafikplats söder om Kvännaren mot Vassbäck och Lucerna.

- Den kommer att göra enorma intrång i utnyttjandet av strövområdena och skogarna sydväst om Karstorpsområdet, och den berör skyddsvärda natur- och kulturområden.

Nu föreslår de en träff mellan kommunen och föreningar med engagemang i friluftslivet, både för att diskutera den närmare utformningen av passagen över Kvännaren och för att få klarhet i hur tankarna går om etapp två.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om