Förstudien är redan gjord och pekar ut tre olika sträckningar för en ny infart söder om Västervik (se bilden). Under 2015 kommer arbetet med en vägplan att inledas.
- Det arbetet börjar nu och det tar ungefär ett år innan det är klart. Kostnaden för att ta fram en vägplan har vi sagt att vi kan ta ett större ansvar för. Det ligger på mellan två-tre miljoner och det räds vi inte. Men ska projektet bli av förutsätter det stöd från Trafikverket.
Projektet väntas kosta mellan 200-400 miljoner och skulle förkorta restiden västerut med cirka tio minuter. Den kommer även att knyta samman Västervik och Gunnebo.
- Vi ser att det här är en nationell angelägenhet som knyter ihop västkusten och ostkusten och blir en fortsättning av riksväg 40.
Inom ett år
Inom ett år bör Västervik kommun ha tecknat ett genomförandeavtal med Trafikverket, där man bestämmer fördelningen av projektets kostnad.
- Vi har ännu inte fått det svar som vi önskat från Trafikverket. I ett genomförandeavtal fastställer man procentsatserna och jag vill inte spekulera i var vi hamnar. Men vår utgångspunkt bör vara 50/50.
Vill skriva avtal om nya infarten
Hur långt bort är ett beslut om en ny infart till Västervik? Kanske närmare än man tror. Harald Hjalmarsson (M) vill ha ett genomförandeavtal skrivit med Trafikverket inom ett år.- Vår ingång borde vara att vi och Trafikverket delar på kostnaden. En södra infart är en nationell angelägenhet, säger Harald Hjalmarsson (M).
Tre alternativ för en södra infart. Nu börjar arbetet med att välja vilken som är bäst. Det arbetet kommer bekostas av kommunen, men ska projektet bli av krävs finansiering från Trafikverket.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!