I höst tillverkas de första ellastbilarna

Elbilstillverkaren Inzile, tidigare Carvia, växlar nu upp och planerar för kraftig expansion de närmaste åren. ”År 2022 kommer 70-75 personer att arbeta i företaget, varav merparten i produktionen i Västervik”.

I dag arbetar 16 personer i företaget, Inzile som tidigare hette Carvia. Inom några år räknar företagets vd Ragnar Åhgren med att man bara i Västervik kommer att ha ett 60-tal anställda i produktionen. Till höger: marknads- och försäljningschef Klas Åhgren.

I dag arbetar 16 personer i företaget, Inzile som tidigare hette Carvia. Inom några år räknar företagets vd Ragnar Åhgren med att man bara i Västervik kommer att ha ett 60-tal anställda i produktionen. Till höger: marknads- och försäljningschef Klas Åhgren.

Foto: Pressbild

Västervik2019-03-22 06:00

Det säger företagets vd Ragnar Åhgren, själv bosatt i Västervik sedan 14 år.

– För närvarande finns vi på Lucernaområdet men avser att flytta till större lokaler vid halvårsskiftet, säger han.

I höst påbörjar nämligen bolaget produktionen av en utsläppsfri, eldriven, lätt lastbil, och man står i begrepp att notera sig på börsen.

– Börsnoteringen ska ske innan sommaren, säger Åhgren.

Bolaget, som bytt namn ett par gånger, bildades redan 2012. Och det var Västervikaren Hansi Kobes som stod för fordonsdesignen. År 2015 kom Ragnar Åhgren in i bilden.

Nu finns filialer även i Göteborg och i Sickla, utanför Stockholm. Men sätet och produktionen blir kvar Västervik.

– Det är viktigt för mig, säger Ragnar Åhgren.

Just precis nu befinner man sig mitt emellan utvecklings- och produktionsfasen, förklarar han.

Hösten 2019 ska 60 fordon produceras. Nästa år 200, året därpå 500 och under 2022 är planen att bolaget ska producera 1000 bilar i Västervik.

I första hand har man siktet inställt på transportföretag och e-handlare som vill eliminera sina utsläpp för den sista transportsträckan inne i städerna.

– Både från kunder och från politiskt håll ställs allt högre krav på transportföretagen att minimera sina utsläpp, säger Åhgren.

Ett annat användningsområde för lastbilen är som arbetsfordon för kommuner, förvaltningar och entreprenadföretag.

Lastbilen är modulärt uppbyggd.

– Det betyder att den går att anpassa efter olika önskemål beroende på användningsområde, säger Ragnar Åhgren.

Fordonets chassi kan ha öppet flak, skåp eller stängd trailer med maximal lastkapacitet på 1 000 kilo. Den har en räckvidd på upp till 240 kilometer och en maxhastighet på 50 kilometer i timmen.

Den begränsade hastigheten gör att bilarna lämpar sig just för transport inne i städerna.

– Utvecklingen av lastbilen har mestadels skett på Göteborgskontoret där de främsta ingenjörerna inom fordonsindustrin finns, samt på huvudkontoret i Västervik där produktionen sker, säger Ragnar Åhgren.

Han ser ljust på framtiden och beskriver sig själv som en ”miljönörd”.

– Tidsandan, opinionen, nya konsumentbeteenden och politiska beslut kring miljözoner stärker vår affärsidé. Intresset för vår verksamhet är stort, säger han.

"Lastbilen är byggd för att ge en  ökad säkerhet och ergonomi jämfört med de små elfordon av golfbilsstorlek som många kommuner använder idag", säger Ragnar Åhgren.
"Lastbilen är byggd för att ge en ökad säkerhet och ergonomi jämfört med de små elfordon av golfbilsstorlek som många kommuner använder idag", säger Ragnar Åhgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!