Kommunen satsar på marknadsföring

Kommunstyrelsen anslår 600 000 kronor till marknadsföring av Västervik som turistdestination.

Västervik hoppas kunna dra ännu mer nytta av förbindelsen med Gotland.

Västervik hoppas kunna dra ännu mer nytta av förbindelsen med Gotland.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2018-12-11 17:00

Pengarna ska fördelas på två områden: Dels 200 000 kronor till marknadsföring av skärgården. Dels 400 000 kronor till ett samarbete där man marknadsför Västervik, Vimmerby och Visby gemensamt. Det är inte första året de tre städerna marknadsför sig gemensamt.

– Enligt de rapporter vi får så har intresset stigit för samarbetet från Vimmerby och Visby, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Conny Tyrberg (C).

Ett litet bakslag för kombinerad Västervik/Gotlandsturism kom i häromveckan när Destination Gotland meddelade att det blir en senare säsongsstart. Kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson säger att det motverkar Västerviks strävan att förlänga säsongen, men...

– Destination Gotland har nog gjort en marknadsmässig bedömning, och i gengäld blir det en färja med större kapacitet när väl trafiken kommer igång.

Moderaten Harald Hjalmarsson tycker dock att det är viktigt att kommunen är aktiv:

– Vi kan inte ta Gotlandstrafiken för given. Därför måste vi vara offensiva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!