Stoppet gäller alla Kustpilens linjer. Det betyder att sträckningen mellan Kalmar och Linköping och även Kustpilen mellan Västervik och Linköping under fem dagar trafikeras med buss. På linjen mellan Oskarshamn och Berga blir det också bussersättning.
– Det är Trafikverkets beslut, det är tredje gången i sommar de väljer att stänga av trafiken på grund av väderförhållanden, säger Karl-Johan Bodell, Trafikdirektör på KLT.
Det är hettan som orsakar problemet. Kustpilens spår består av skarvade spår som ligger på slipers, när det blir varmt kan spåren då böja sig åt olika håll vilket kan orsaka urspårningar. Merparten av Sveriges järnvägar har helsvetsad räls som ligger på betong, där är spåren inte så känsliga för solkurvor. Karl-Johan Bodell är besviken på Trafikverket.
– Vi ifrågasätter vad de gör, det är tredje gången de stänger av, men det har inte skett något underhåll. Gör något år underhållet, fortsätter han, på sommaren måste vi stänga för solkurvor och på vintern för att det kan falla träd.
Jörgen Borggren är enhetschef för underhåll på Trafikverket, han håller inte med om att Trafikverket inte gör något.
– Det är andra gången vi stoppar trafiken och att vi inte gör något stämmer inte. Vid 34-35 grader blir det enorma spänningar i rälsen, vi har justerat rälsen till rätt läge. Nu ska det bli 34 grader varmt, det är en säkerhetsåtgärd att stänga av tågen.
Någon stor satsning på Kustpilen är däremot inte aktuell.
– Det finns så mycket annat som ligger före i vår prioritering, säger Jörgen Borggren.