Miljonrullning till företag i regionen

Region Kalmar har beslutat att dela ut drygt 20 miljoner kronor i företagsstöd under 2019. "Många företag upplever att stödet gett en skjuts framåt", säger Karin Helmersson (C), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Region Kalmar planerar att dela ut närmare 20 miljoner kronor till länets småföretagare. Men det finns vissa krav om vilka som har rätt att ansöka om stödet.

Region Kalmar planerar att dela ut närmare 20 miljoner kronor till länets småföretagare. Men det finns vissa krav om vilka som har rätt att ansöka om stödet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kalmar län2019-01-21 18:00

Syftet med företagsstödet, som tidigare delades ut av regionförbundet, är att stimulera till en hållbar utveckling och tillväxt i hela länet. Sedan starten 1998 har nästan 300 miljoner kronor delats ut till länets småföretagare. Vid senaste nämndsammanträdet för nyblivna Region Kalmar fastställdes årets stöd till 20 miljoner kronor, samma siffra som tidigare år. Men det finns vissa krav om vilka företag som har rätt att ansöka om stödet.

– Maxantalet för antal anställda är 249 stycken, så det är ganska stora företag som kan söka stödet. Sedan så måste det vara etablerat som en arbetsplats i Kalmar län och hela koncernen får inte omsätta mer än 50 miljoner euro, säger Karin Helmersson (C), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Syftet med stödet är främst att bistå företag som anlitar extern kompetens.

– Många företag upplever att stödet har gett en skjuts framåt. Det kan vara den lilla skjutsen som behövs för att nyrekrytera eller utveckla en produkt som gör att man når en ny marknad. Det är en väldigt bra statistik på vår utvärdering om vilken skillnad stödet gjort för det enskilda företaget, säger Karin Helmersson.

Den vanligaste ansökan från näringslivet rör stödet om en så kallad konsultcheck.

– Där kan man nyttja en konsult som kommer in och hjälper till med marknadsföringen exempelvis. Sedan finns det lite annat som man kan söka, bland annat ett stöd som rör skärgården. Det är inte lika vanligt, men målgruppen där är mindre också, avslutar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!