Det anser Liberalerna som vid sitt landsmöte i höstas beslutade att arbeta för att Gotlandstrafiken blir en del av den nationella vägstrukturen, och därmed jämställs med Sveriges vägar och järnvägar.
På måndagen besökte liberalen Sverker Thorén, från Västervik, och hans partikollega Mathias Karlsson, från Oskarshamn, Smålandshamnar AB som driver hamnarna i de båda kommunerna.
– Vi besökte företaget för att få information om deras syn på utvecklingen av Gotlandstrafiken via Oskarshamn och Västervik. Det vi framför allt fick med oss var att utvecklingen är fortsatt positiv. Samverkan mellan hamnarna har varit gynnsam för båda kommunerna. Med ökad persontrafik från Västervik har Oskarshamn å sin sida fått ett uppsving när det gäller godstrafiken, säger Thorén.
Det som liberalerna nu vill verka för är att det ska vara möjligt för alla att ta färjan mellan Gotland och fastlandet.
– Som det är nu har inte alla råd. Om Gotlandstrafiken blir en del av den nationella vägstrukturen kan staten gå in och ta en del av kostnaderna. Man kan tänka sig att det införs ett pristak.
– Som det ser ut nu är det fritt fram för bolaget som trafikerar att sätta priserna.
Och eftersom det bara är ett bolag som trafikerar sträckorna finns inte någon konkurrens som kan pressa priserna.
– Det är viktigt att människor fortsätter att resa med Gotlandsbåten, inte minst för utvecklingen av vår turistnäring i Oskarshamn och Västervik och i hela regionen, menar Mathias Karlsson.
Även för Destination Gotlands vd Christer Bruzelius är det förstås avgörande att folk vill fortsätta att resa med bolagets färjor.
Han kommenterar Liberalernas utspel så här:
– Vi har redan ett pristak för gotlänningar och gods. I övrigt har vi ett prisspann från 95–549 kronor enkel resa för en vuxen.
Tar man med sig bilen över går priset förstås upp.
Bruzelius igen:
– Vi tror att det är viktigt att ha ett prisspann med priser som skiftar beroende på när man reser. På så vis kan man själv, utifrån vilken avgång man väljer, påverka vad priset blir. På de avgångar som är mindre attraktiva är priserna lägre. Min uppfattning är att prisspannet gör att fler reser till Gotland, jämfört med om man vi haft samma pris på alla avgångar.