Historien kring den omtalade grundstötningen utanför Flatvarp i juli börjar nå sitt slut. Det har visat sig att Makassar Highway haft trasig navigationsutrustning men trots det gav hon sig av med all sin last mot Södertälje. I slutändan kommer haveriet bli en kostsam historia som kanske kunde ha förhindrats. Haveristen ägs av det japanska rederiet K-line, som är ett av världens största rederier.
– Fartyget var sjödugligt så vitt myndigheterna vet, det skulle inte ha lämnat hamnen i Tyskland såvida det inte var sjödugligt, säger Will Marks, rederiets representant från krisnätverket MTI Network.
Vi har pratat med den person på rederiet som skötte kommunikationen utåt.
Vad är din kommentar angående överstyrman?
– Han har blivit avstängd av myndigheter för vårdslöshet, men han är fortfarande anställd överstyrman hos K-Line.
Kommer någon representant från rederiet ta sig till Oskarshamn?
– Jag är inte helt säker på om någon är där just nu, men jag är säker på att en representant kommer ta sig dit, antingen från K-Line eller K-Line Club.
Hur stor var lasten ombord?
– 1 325 enheter, jag kan inte tala om vilka bilmärken det rör sig om.
Vad händer i detta nu?
– K-line är uppenbarligen väldigt bedrövade att det hänt. Vi kommer ta vårt ansvar väldigt seriöst och göra en fullständig utredning kring vad som skett, säger Will Marks.