Vårdslösheten ombord på Makassar Highway

Haveriet i Flatvarp kan ha berott på brister i gott sjömansskap. Uppmärksamhetslarmet var avstängt, kommunikationsutrustningen var trasig och överstyrman drack troligen mer än han uppgett.

Oljeolyckan har drabbat både djuren och växtligheten kring Flatvarp.

Oljeolyckan har drabbat både djuren och växtligheten kring Flatvarp.

Foto: Kustbevakningen

Loftahammar2018-08-03 15:59

Tidningen har läst polisens förundersökningsprotokoll och reder ut vad som egentligen hände ombord Makassar Highway, timmarna före grundstötningen. I förundersökningsprotokollet presenteras en rad faktorer som tyder på brister i gott sjömansskap. Polisen dokumenterar initialt fartygets satellit-kommunikationsutrustning som trasig redan när man lämnade hamnen i Tyskland, lördagen den 21 juli. Överstyrman bekräftar dessa uppgifter och anger det som anledning till att fartyget gick på grund. Det framgår inte om kaptenen kommenterat utrustningen eller ej.

I polisförhör förklarar kaptenen att den ”svarta lådan”, som spelar in allt ljud – liknande den som finns på flygplan – var trasig och avstängd. Han beslutade att lossa ankar trots att han inte fått besked om han fick lämna hamnen eller inte.

Det framkommer även meningsskiljaktigheter kring ett uppmärksamhetslarm. Var tolfte minut ska det tjuta uppe på bryggan för att förhindra att någon råkar somna. Det larmet har endast kaptenen möjlighet att stänga av och slå på via en kod. Men i förhör säger han att överstyrman sett honom göra det förut och att han klagat på ljudet flera gånger tidigare. Överstyrman säger att han satt med kontorsarbete i ett rum bakom bryggan vid grundstötningen, han uppger också att larmet aldrig ljöd och att det avstängt.

När Makassar Highway rundade norra Ölands udde gjordes en kursändring mot Sveriges kust. I förhörsprotokollet uppger överstyrman att han blivit tillsagd av kaptenen att gå närmre kusten för bättre mobiltäckning. Kaptenen säger att "alla brukar göra på det här sättet", men menar att det var överstyrman som tagit ut kursen på eget bevåg.

Ännu ett tecken på dåligt sjömanskap är överstyrmans försummande av tid. I förhör säger han sig vid kollisionstillfället ha suttit i ett rum bakom bryggan utan uppsikt över fartygets navigering. Han säger även att han litade på tolvminuterslarmet men att han inte hörde någonting. Han säger sig ha varit medveten om att han måste byta kurs när fartyget närmade sig kusten men att han "satt lite för länge med lönerna".

När överstyrman väl påträffas av patrull på plats utanför Flatvarp blåser han 0,38 promille. Han uppger att man en gång i veckan kan handla 24 flaskor öl eller en flaska starksprit. Enligt honom själv drack han två öl under kollisionskvällen men ingenting efter klockan 22.

Sven Andreasson är läkare på Karolinska Institutet, han kommenterar alkoholförbränning enligt följande:

– Utan att gå in på det här fallet så låter det osannolikt, en del människor förbränner alkohol på ett avvikande sätt, men 95 procent av mänskligheten följer det förutsägbara. Antingen rör det sig om en större konsumtion under kvällen eller så drack han mer efter klockan 22.

Makassar Highway ligger nu i Oskarshamn.
Makassar Highway ligger nu i Oskarshamn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!