Det är samtliga partiers gruppledare i regionen som träffar trafikutskottet, för ett samtal om en direktanslutning till Ostlänken.
Som vi berättat tidigare är Trafikverkets förslag att banorna inte kommer att ha direktanslutning till den planerade centralstationen i Linköping.
Trafikverket föreslår istället att Stångådals- och Tjustbanorna ska ha sin slutstation i Linköping flera kilometer ifrån centralstationen. Tanken att de passagerare som vill byta tåg då ska bussas mellan stationerna.
Ett annat alternativ skulle vara att Stångådals- och Tjustbanorna får sin anslutning mot Ostlänken i Norrköping, men detta skulle leda till ökade kostnader på flera hundra miljoner kronor då nya fordon måste köpas in om trafikutbudet ska vara detsamma som i dag. Till det kommer ökade driftkostnader och banavgifter, noterar regional utvecklingsdirektör Helena Nilsson i ett pressmeddelande.
– Banorna är viktiga för länet, som en del i arbetet med regionförstoring och ökad tillgänglighet för länets kommuner, säger Helena Nilsson i samma pressmeddelande.
Hon deltar också vid dagens möte, som sker klockan 12. Vi söker politiker efteråt för en kommentar.