Vid förra årsskiftet hade Venadistriktet 1224 invånare. Det är en ökning med 30 fler än året innan. 47 personer flyttade in under första halvåret och 49 under andra. Samtidigt som 70 personer flyttade därifrån.
Antalet elever på Vena skola har nästan fördubblats på några år. 2017 var det 57 elever som gick på skolan. Nu i höst var det 92.
– Det har fötts många barn i Vena, och det är många barnfamiljer som har flyttat in. Jag vet inte om det beror på pandemin, men det verkar vara väldigt attraktivt att bo på landsbygden, säger skolans rektor Louise Andersson.
– Det är framåt i Vena just nu. Det byggs nya hus, andra renoveras. Skolan behöver mer utrymme. Och det löser vi med en ny modul i två våningar, säger kommunalrådet Lars Rosander, som gläds åt siffrorna.
– Det är också bra intresse för den nya affären som byggts i sommar. Det är allmänt uppåt i Vena just nu, säger han.
Ja, även kyrkan mitt i byn har fått en omfattande renovering under året.
23-åriga Alva Kask har hittat hem till livet på landet.
– Min bästa kompis från skoltiden bor ju i grannbyn och jag ville testa något nytt, säger hon.
I april förra året flyttade hon till orten där hon hittade en lägenhet. Ett jobb fanns alldeles utanför knuten. Eller i alla fall nästan.
– Det är verkligen livet på landet. Jag jobbar på en gård, en mjölkgård här utanför samhället, säger hon.
Vid det här laget har hon hunnit "bo in sig" i Vena och hon trivs alldeles utmärkt.
– Här är det lugnt och det gillar jag. Och det finns ju både matbutik och bensinmack. Sedan är det ju inte så långt in till Hultsfred om man skulle behöva något mer.
– Sedan har jag väldigt bra grannar. De är väldigt hjälpsamma och det betyder jättemycket, säger Alva.
Även den lokala skolans fritids har mer än fördubblat antalet elever – från 27 för tre år sedan till dagens 54.
– Det är tryck på alla avdelningar just nu, säger Louise Andersson, som ser fram mot augusti när den nya tvåvåningsmodulen förhoppningsvis ska vara klar att ta i bruk.
Nyligen togs nämligen ett beslut om att bygga en tvåvåningsmodul på gården, som nya lokaler för förskolan som då kan samla hela verksamheten och frigöra lokaler i skolhuset.
– Det känns väldigt bra att man vill satsa på Vena skola, det här är verkligen något vi behöver, säger Louise Andersson.
Hon berättar att man varit rejält trångbodda, inga grupprum, trångt i matsalen, inga samtalsrum.
– Så jag vill verkligen ge en eloge åt personalen som kunnat jobba så här.
När den nya modulen står på plats blir det en hel del förändringar på skolan, när man kan flytta in i rummen där förskolan håller till i dag.
I dag har skolan också verksamhet i källaren, något man vill undvika. Här kommer det i stället att bli personalrum i framtiden.
I somras fick Vena en ny obemannad butik vilket betyder en del för att göra orten mer attraktiv.
– Vi har bra ruljans i butiken, säger Hampus Thorstensson på Vimmerby Camping som driver butiken.
Även han kan bekräfta att Vena är en ungdomlig ort.
– Det syns på det vi säljer, säger han. På lördagarna säljer vi en hel del chips och godis, och tacosprodukter är väldigt populära.
Och det är ju saker som går hem hos unga barnfamiljer.
Han berättar också att det kommer att bli lite förändring i butiken nu vid årsskiftet, ett föreståndarbyte står för dörren, när han själv kliver in och tar över.
– Det ska bli jätteroligt, jag kommer att få lära mig mycket om hur Venaborna vill ha det i butiken, säger han.
Redan i dag har han ett tätt samarbete med Venaborna om hur sortimentet och butiken ska utvecklas framöver. Och det hoppas han ska bli ännu tätare framöver.
– Vi är fortfarande i uppstartsfasen, det finns alla möjligheter att utveckla, säger Hampus Thorstensson.
Ytterligare en satsning är på gång. I ett antal år har Venaborna efterlyst den här vägen och nu har kommunen och Trafikverket kommit överens om hur man delar upp betalningen.
– Det blir vad man kallar en bymiljögata ut till Främsteby, berättar Jens Karlsson, projektchef på ÖSK som vet mer om det kommande projektet.
Ett gammalt önskemål i Främsteby, som nu blir verklighet.
Planen är att bygget ska komma igång under nästa år. Trafikverket svarar för arbetet, både när det gäller underhåll på vägen och en bättre gång och cykelväg där det är trottoar i dag.