Arbetet har redan börjat så smått, med att dra upp trädgångsgångarna och fylla på med grus. Det är startskottet till det här projektet som kommer att ta form nu under den närmaste tiden.
– Här kommer det att bli planeringslådor, säger Madelene K Askevik och pekar ut över den stora gräsmattan.
– Varje klass ska ha var sin, fortsätter hon. Så det blir ett tiotal lådor allt som allt från förskolan och upp till sexan. Henrik Kernen härifrån Vena bygger lådorna åt oss.
Centrum i det här projektet blir växthuset som köpts in. Än så läge ligger det i sina platta paket och väntar, men någon gång i mars hoppas Madelene K Askevik att det ska vara dags att montera det. Och förstås fylla upp det med gurk- och tomatplantor. Ja till och med en vinranka får plats.
– Det är lite sent på våren för att börja alldeles från början, säger Sara Schörling. Hon kommer att fungera som odlingskonsulent och hjälpa barnen att få fart på växtligheten.
För att få råd att köpa växthuset tog man hjälp av kommunens hållbarhetsstrateg Arvid Lindblad, som ordnade fram ett bidrag från länsstyrelsens miljömålspengar. Projektet fyller målen om både kretsloppstänk och hållbarhet. Så med 50 000 kronor som startkapital plus 20 000 extra från skolans innovationsfond har man en ekonomisk plattform att stå på. Dessutom har man sökt ytterligare 40 000 från Leader och där väntar Madelene K Askevik på besked.
Hon berättar att tanken på barnens trädgård har varit med ganska länge men nu är det dags att göra verkstad av det hela.
– Det är rektorn på skolan, Louise Andersson, och jag som har planerat det hela, säger Madelene K Askevik. Och vi vill att trädgården vid Bostället ska bli en levande plats året runt.
Det unika med det här projektet är hembygdsföreningens engagemang och det nära samarbetet med skolan.
– Hembygdsföreningen är inte bara gamla hus, säger Madelene K Askevik, odling är en nog så viktig del av kulturarvet att bevara. Men trots det är nog ganska ovanligt inom hembygdsrörelsen. Men vi ser det ut ett kulturarvsperspektiv. Projektet passar också bra in med vårt motto "Vi vårdar arvet men främjar nuet".
Pedagogisk odling är en sak som kommer på bred front. Kanske framförallt inom förskolan.
– Bland andra Eksjö kommun är på gång med något liknande, säger Sara Schörling, tanken bakom är att alla, oavsett bakgrund ska lära sig mer om odling.