Därför får Venaborna vänta på sänkt hastighet

Striden om hastigheten i Virserum ligger bakom den försenade hastighetssänkningen i Vena. "Vi ville inte göra fel på fler ställen", säger Tomas Söreling (S).

Bymiljövägen i Vena blev klar i höstas, men hastighetssänkningen har dröjt.

Bymiljövägen i Vena blev klar i höstas, men hastighetssänkningen har dröjt.

Foto: Jimmy Larsson

Vena2023-02-25 20:00

Från början var tanken att hastigheten skulle sänkas till 40 kilometer i timmen redan när bymiljövägen byggdes mellan Vena och Främsteby. Det uppger Jennie Konradsson, byggledare på kommunalteknikförbundet ÖSK.

Men på grund av tvisten om hastighetssänkningen i Virserum flyttades sänkningen i Vena fram.

– Trafiknämnden ville invänta utvecklingen där, säger Jennie Konradsson.

undefined
Bymiljövägen i Vena blev klar i höstas, men hastighetssänkningen har dröjt.

Nu har nämnden tagit beslut om att genomföra hastighetssänkningen i Vena den 5 maj. Bortsett från Skolvägen, där 30-skyltar ska sättas upp, ändras hastighetsbegränsningen från 50 till 40 kilometer i timmen inom tättbebyggt område.

Trafiknämndens vice ordförande Tomas Söreling (S) hänvisar till projektet "Rätt fart i staden".

– Vi började i Virserum med det här projektet. På grund av strulet med överklagningar och så vidare i Virserum ville vi inte gå vidare med en enda ort till förrän det var fullständigt klart i Virserum. Det är anledningen till att det har dröjt, säger Tomas Söreling och fortsätter:

– Vi ville göra fullständigt rätt på den orten. När allting hade vunnit laga kraft skulle vi gå vidare med nästa ort. Vi ville inte göra fel på fler ställen.

undefined
Tomas Söreling (S) är vice ordförande i trafiknämnden.

Att de nya skyltarna inte kommer upp förrän till våren förklarar Jennie Konradsson med att skyltningen ska göras i samverkan med Trafikverket. Väderförhållandena spelar också in.

Fler orter ska få sänkt hastighet framöver. Enligt Konradsson pågår just nu en utredning om hastigheten i Mörlunda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!