– Det viktiga är att de har något att berätta, säger Madelene K Askevik, ordförande i hembygdsföreningen och sm får hjälp av illustratören och formgivaren Emma Jansson i produktionen. Det är hon som gjort layouten till almanackan.
– Det är mycket jobb för två personer, säger Emma Jansson, men det är roligt att hålla på med.
Lagom till julmarknaden har de fått hem 2023 års utgåva. I flera steg har de förnyat den traditionella almanackan de senaste åren. Bland annat genom att ge bildtexterna en större betydelse. En bild säger mer än tusen ord, säger ordspråket. Men ibland behövs en bildtext för att sätta in den i sitt sammanhang.
Igenkänningsfaktorn är också ett viktigt inslag i produktionen. Att ha med bilder som känns igen på ett eller annat sätt. Byggnader, händelser, kända personer och så vidare. Och det behöver inte nödvändigtvis vara så gammalt. Förhoppningen är nu att den förvandlade almanackan ska tilltala en yngre kategori köpare, menar hembygdsföreningen.
– Den ska kännas mer relevant för dem, att det ska bli mer angeläget, säger Madelene K Askevik.
Det finns också en hel del nyinflyttade i Venatrakten och både hon och Emma Jansson hoppas att almanackan ska gå hem även hos dem. Och visst finns det ett knep för att hålla kvar kontakten med nutiden.
– Vi brukar alltid ha med någon bild från vår egen verksamhet under året, säger Madelene K Askevik. Vena Kyrka är också ett stående inslag.