Iron Design AB i Vena fick den äran att sjösätta ett mycket udda projekt.
När herr Långstrump skulle få ett nytt sjörövarskepp i Astrid Lindgrens värld ställdes frågan till Niclas Åkesson om hans företag kunde bygga stommen i form av en stålkonstruktion och driftsätta Hoppetossa.
Det färdiga resultatet skulle vara ett lättmanövrerat skepp eftersom det körs under föreställningarna.
– Det var något helt annat mot vad vi gör till vardags, då vi arbetar med konstruktion och design av allt från konsumentprodukter till automatiserade och processtyrda montagelinjer. Så ja – det var ett väldigt udda projekt, medger han.
– Och väldigt roligt.
Sonen Sebastian Åkesson ritade skeppet, medan företagets konstruktör Henric Dahlenfors ansvarade för inkoppling och driftsättning av elektronik/styrsystem.
Hoppetossa var för stor att bygga i den lilla fabriken i Vena, så Iron Design hyrde in sig i andra lokaler, där även lokala snickare utförde allt snickerijobb.
– Det var rejält spännande när skeppet skulle på plats, den kom inte in på något annat sätt utan lyftes in med mobilkran. Då var det lite svettigt, när den 5 600 kilo tunga och 12 meter långa båten hängde över husen därborta, säger han och nickar mot hamnmagasinet.
I somras besökte Niclas Åkesson parken tillsammans med hustrun Susanne och barnbarnet Junia, för att se skeppet på plats i Pippimiljön.
– Det var riktigt kul att se det användas live, kul att se alla barn klättra och leka på den, säger han.
Vad tänker du kring att ditt företag varit med och byggt barnens favorit?
– Klart man blir stolt när man tänker på hur roligt alla barn har med båten.
När vi går genom parken, som klätt sig i höstskrud, är trädgårdsmästare Karin Andersson i färd med att klippa träden i Den lilla staden.
Hoppetossa ser ut att känna sig lite övergiven, där den ligger förtöjd intill Villa Villekulla, men kan snart se fram emot besök av barn igen, när parken öppnar för några nya, intensiva dagar i oktober och november.
– Vi är verkligen jättenöjda med resultatet, Iron Design kom själva med idéer som vi inte tänkte på att föreslå, som vi tänkte var tekniskt ogenomförbart. Exempelvis att båten vaggar när den körs och att den gungar när man står på den. Det gör otroligt mycket för upplevelsen, säger Nicholas Lindström, drifts- och utvecklingschef på ALV.