Genom ett inlägg på sociala medier meddelade ena ägaren Hampus Thorstensson att Matlådan i Vena ligger ute för försäljning. I inlägget framgår det även att beslutet att sälja är baserat på familjens personliga vardag och den tillökning man väntar, något som Thorstensson bekräftar till Vimmerby Tidning.
– Egentligen är det hål i huvudet att sälja en verksamhet som går runt med vinst på så lite timmar men vi behöver skapa tid för att vara en familj och det här är ett beslut med ett långt tänk bakom, säger Hampus Thorstensson som äger butiken tillsammans med fästmön Elisabeth Wolmeryd.
Enligt ägarna har ambitionen hela tiden varit att driva butiken långsiktigt men då arbetet med Vimmerby camping krävt mer har den ambitionen blivit svårare att efterleva.
– När vi hade invigning den 15 september i fjol var det med ett långsiktigt tänk. Sedan har campingen haft en jätterekordsommar med otroligt mycket mer att göra och man behöver ha ett visst engagemang när man driver ett företag och det har vi försökt att hålla men vi inser att det kommer bli svårare.
De nuvarande ägarna menar att de är väl medvetna om både rådande världsläge och höjda elpriser men de anser ändå att det är en stabil verksamhet de säljer.
– Vi vet att det är sämsta tillfället att sälja men vi har redan sett att trots högre elpriser så bär sig verksamheten och folk kommer ändå alltid att behöva köpa mat.
När hoppas ni kunna hitta en köpare?
– Vi har inget tidsperspektiv – om det blir 2022 eller 2024, vi ska se till att det kommer någon ny.
Vilken typ av köpare hoppas ni på?
– Det finns många personer som skulle kunna vara den som driver Matlådan vidare men det vi ser som avgörande är någon med ett långsiktigt tänk och ett engagemang. Vi vet att med någon med ett större engagemang så kommer både omsättning och resultat att skjuta i höjden ganska snabbt. För Vena är en engagerad by som verkligen använder sin butik och där de flesta nog ser det mer som sin butik än vår.
Men något pris för Matlådan kan man inte uppge i dagsläget.
– Vi har gjort en värdering av bolaget men behöver lite mer information om olika delar innan vi kan sätta ett pris. Vi har gjort en investering som vi är glada om vi kan få tillbaka men vi vill även att den som köper Matlådan ska känna att den gjort en bra affär, säger Thorstensson.