Rivstart för Venabutiken – tusen unika kunder

Den nya butiken i Vena har haft över tusen unika kunder sedan augusti. "Helt rätt satsning, säger marknadschef Petter Andersson.

"Det bästa som hänt Vena", säger Helen Barman som uppskattar att det går snabbt att handla numera.

"Det bästa som hänt Vena", säger Helen Barman som uppskattar att det går snabbt att handla numera.

Foto: Charlotte Madestam

Vena2021-03-04 21:00

Det har gått ett drygt halvår sedan Lifvs öppnade sin obemannade butik i Vena. Det blev den 20:de i landet, i dag har man 28, och första i regionen.

– Vi har fått bekräftat att det var rätt att satsa i Vena, säger Petter Andersson och förklarar hur man tittar på framgången hos en butik.

– Då tittar vi först på att bygden runt omkring hittar till oss och lär sig handla. Och det har de verkligen gjort. Sedan invigningen har över tusen kunder handlat i butiken.  

Vad tänker du kring den siffran?

– Efter ungefär ett halvår brukar antalet kunder passera antalet som bor på orten. På postnumret bor det strax under 800 personer över 16 år. Så Vena ser ut som genomsnittsbutiken, eller rent av lite bättre, när det gäller att få kunderna att prova konceptet. Så det är mycket positivt.

undefined
Fredrik Nilsson är butikschef i Vena och Västervik. "Det har gått fantastiskt bra här", säger han. En nyhet är postboxarna, som är ett nytt koncept efter en överenskommelse med Postnord.

Butikschef Fredrik Nilsson håller med. Han har jobbat i butik i stort sett hela sitt liv och säger sig dessutom aldrig ha känt sådan uppskattning som här.

– Det märks att det är efterlängtat att handla på hemmaplan efter många år utan en butik. Invånarna här i Vena har ändå en mil till närmaste butik.

Emma Oskarsson från Tälleryd uppskattar satsningen och besöker butiken i vart fall två-tre gånger i veckan.

– Jag jobbar på annan ort och så ska man hämta barnen i Vena för att åka och handla i Hultsfred. Så det här sparar många mil. Det är väldigt smidigt och bra.

undefined
"Det bästa som hänt Vena", säger Helen Barman som uppskattar att det går snabbt att handla numera.

Helen Barman kommer ut med famnen full av varor. Hon håller med.

– Det här är det bästa som hänt oss. Snabbt in och snabbt ut, tillägger hon.

Har ni problem med stölder, med tanke på att den är obemannad?

– Vi kalkylerar med ett visst svinn och stölder förekommer, men butiken i Vena utmärker sig inte, säger Petter Andersson och understryker att man har mycket tekniska möjligheter att upptäcka stölder och i de fall det händer kan man förse polisen med bra bevisning.

Är det något som kunde gjorts annorlunda i Vena?

– Det som ändras hela tiden, utifrån kundernas önskemål är sortimentet. Vi har minskat ner på hygien- och städprodukter, medan mellanmjölk säljer mest i antal. I övrigt utvecklas den hela tiden. Vi har exempelvis fått dit postboxar, genom en överenskommelse med Postnord och installerat en kaffemaskin där butiken är en av få vi använder som testbutik för att se hur det tas emot.

Hur ser du på butikens framtid?

– Positivt. Erfarenheten säger att om en butik går ut starkt från början brukar det hålla i sig. 

Emma Oskarsson besöker flitigt den obemannade butiken i Vena, som haft drygt tusen unika kunder sedan invigningen. Det blir mycket mjölk, vilket är den mest köpta varan i butiken.
Emma Oskarsson besöker flitigt den obemannade butiken i Vena, som haft drygt tusen unika kunder sedan invigningen. Det blir mycket mjölk, vilket är den mest köpta varan i butiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!