Kalendern skickades ut i 110 000 exemplar till landets alla andraklassare och i dagarna anlände materialet till Järnforsen, Lindblomskolan, Vena och alla övriga skolor i kommunen.
På andra sidan finns meningen som väckt starka känslor, där eleverna ska svara på frågan "Min bästa kompis heter". Det har fått Kristdemokraternas utbildningspolitiske talesperson Jimmy Loord, bördig från Mörlunda, att reagera. Han menar att en Bästiskalender riskerar att skapa en olustkänsla hos en del elever.
– Sådant material hör inte hemma på skolorna. Framför mig ser jag alla de som inte upplever att man har en bästis. Ett faktum är att allt för många barn inte upplever sig ha några nära kompisar. När man då får ett sådant material i handen så bidrar det till att förstärka känslan av utanförskap, säger Jimmy Loord, som vill att allt material som delas ut via skolorna ska säkras så att det inte strider mot läroplanen.
Petra och Niklas Falk är ordförande respektive politisk talesman på Aktiv Skola, som producerar undervisningsmaterial inom olika områden, och de har berörts djupt av kritiken. Även om de också fått mycket positiv respons.
– Vår avsikt var naturligtvis aldrig att förstärka något barns känsla av utanförskap utan tvärt om. I planeringsfasen av kalendern tog vi hjälp av en referensgrupp bestående av 400 barn som bland annat fick komma med förslag på ett namn. Ett av de populäraste var ”Bästis” och vi tänkte inte på att ordet kunde ha en negativ klang.
Kalendern har redan börjat användas på exempelvis Vena Skola.
– När vi går igenom veckan så får eleverna skriva ner bland annat när de har läxa, när det är idrott och när vi ska låna böcker, berättar Lina Åkesson, lärare i klass 2-3, som tycker det är bra att träna på att använda en kalender.
Men hon förstår samtidigt kritiken om den används på fel sätt och visst blev det reaktioner på raden "Min bästa kompis heter", det medger hon. Men eleven Louise Gustafsson kom snabbt med svaret.
– Jag föreslog att vi skulle skriva "alla", säger Louise. För här på Vena skola är vi bästisar med alla.
Lärarkollegan Rebecka Färlind tycker det är upp till de vuxna på skolan, vad man lägger in i ordet bästis.
– Det är ett ord barn använder och det behöver inte vara en person utan vi är bäst, vi är bästisar.
Petra och Niklas Falk har tagit åt sig av synpunkterna, som de menar hjälper dem att göra en ännu bättre upplaga nästa år.
– Vi har redan satt i gång för fullt och vi kommer att rikta ett stort fokus mot inkludering och gott kamratskap, säger Niklas Falk.