Miljötänk fick Tomas att satsa på biogas i företaget

Byggföretaget i Vena tar ett stort kliv mot en grönare framtid. När företaget köper in nya bilar är det biogas som gäller.

Tomas Lindqvist satsar på biogasbilar, två finns redan i företaget och ytterligare två är på väg. Intresset för miljösatsningen väcktes eftersom firman samarbetar mycket med Hagelsrum.

Tomas Lindqvist satsar på biogasbilar, två finns redan i företaget och ytterligare två är på väg. Intresset för miljösatsningen väcktes eftersom firman samarbetar mycket med Hagelsrum.

Foto: Olof Carlson

Vena2021-11-21 10:00

– Vi har samarbetat ganska mycket med Hagelsrum, säger Tomas Lindqvist som driver företaget Tomas Tak och bygg. Och på det viset har intresset för biogas som drivmedel vaknat.

– Det är ett bra sätt att ta tillvara en restprodukt, fortsätter han, att utvinna energi samtidigt som det gynnar miljön. Och att gödseln slutar att lukta på åkrarna.

Företaget har kört med biogasbilar sedan ett år tillbaka. Först en flakbil och lite senare en skåpbil. Ytterligare två biogasbilar är på väg in till företaget.

Rent ekonomiskt tycker han att det försvarbart att satsa på biogasen. Bilen i sig är inte mycket dyrare än en vanlig dieselbil, eller bensinare, berättar Tomas. Och bränslet något billigare.

Men stora förtjänsten blir på bilskatten. Eftersom biogasbilarna räknas som miljöbilar, blir skillnaden stor.

– Skatten på en vanlig dieselbil (lätt lastbil) hamnar på cirka 20 000 om året, säger Tomas Lindqvist och pekar på en av sina vita skåpbilar. Motsvarande biogasbil kostar 1 300.

Så långt är det ju gott och väl, men fungerar det med biogas på vintern?

– Vi har haft vår biogaslastbil i drygt ett år, och det har aldrig varit något problem, säger Tomas. Är det riktigt kallt startar den på bensin och slår sedan över till gas. 

Ja, det finns faktiskt en bensintank även i gasbilar. Just för att man ska kunna halta fram till närmsta biogasmack och fylla på med ny gas. Men i våra trakter ska det inte behövas särskilt ofta.

– Numera finns det tankställen här i området, så det är inget problem längre, säger Tomas.

Tidigare har det varit en liten bromskloss för utvecklingen att det varit ont om gasmackar.

Ser du några nackdelar med att köra på biogas?

– Nej egentligen inte. Jo det skulle möjligen vara att man inte kommer lika långt på en tank. Men det gör mindre för vår del. Vi brukar för det mesta hålla oss i närområdet.

Så det blir ett par tusen mil per år och bil räknar han med.

– Marknaden för biogasbilar är ganska liten än, det finns inte så många märken att välja på. Men några finns i alla fall. Och i Växjö finns ett företag som jobbar med biogaskonvertering av vanliga bilar, säger Tomas Lindqvist, som tycker det är synd att tillverkare och myndigheter satsat så hårt på elbilar. 

– Framförallt när det gäller transportbilar är elfordon fortfarande i sin linda, säger han.

Intresset för biogas har också smittat av sig på de anställda, som dagligdags kör firmans bilar. Här Anton Tomtelius, Lars Gunnarsson, Christoffer Lindqvist och Tomas Lindqvist.
Intresset för biogas har också smittat av sig på de anställda, som dagligdags kör firmans bilar. Här Anton Tomtelius, Lars Gunnarsson, Christoffer Lindqvist och Tomas Lindqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!