Till och med matsalen och slöjdsalen tas i anspråk som lektionssalar. Och alla andra utrymmen i den mån det finns några lediga.
– Lärarna har till exempel inget gemensamt planeringsrum. Utan vi får leta upp något varje gång och det tar mycket tid, säger rektor Louise Andersson.
Det är jättetrångt i matsalen, fortsätter hon, och berättar att det stundtals kan vara mycket hög ljudnivå.
– Det är inte alls bra, säger hon, det är ju viktigt att det ska vara lugnt där.
Louise Andersson är också rektor i Silverdalens skola och även där är situationen likartad.
– Vi har haft mycket inflyttning de senaste åren, säger hon. Under pandemin verkar det ha blivit poppis att bo på landet, berättar hon.
Hon räknar till 86 elever på skolan just nu.
– När jag började för tre år sedan vill jag minnas att det var 54 elever.
Ökningen syns också i förskolan, bekräftar förskolechefen Leena Hommanen.
– Vi har 52 inskrivna just nu, säger hon och ytterligare några som väntar på en plats.
En stor del av lösningen på båda skolornas lokalproblem är att bygga nya förskolor. Eftersom förskolan disponerar lokaler hos skolorna.
För något år sedan var en sådan satsning ordentligt på tapeten. Men sedan blev det knäpptyst.
– En anledning till att det tog stopp är att haft svårt att hitta en bra tomt, säger kommunalrådet Lars Rosander och fortsätter;
– Vi har tittat på flera platser, och vi har ett par alternativ kvar. Bland annat ett som ligger i anslutning till Klockaregården.
Likaså finns tankarna på en ny förskola i Silverdalen, som ersättning till modulerna som används i dag. Där har kommunledningen till och med anslagit 250 000 kronor till en förprojektering.
– Vi vill veta lite mer om vad vi vill ha ut av den förskolan och skolan, säger Lars Rosander.
Även här finns det lite olika funderingar kring placeringen. En tanke kan vara att bygga nytt på rivningstomten kommunen köpte för några år sedan
– I vilket fall vill vi få ny fart i de här frågorna. Det har tagit tillräckligt lång tid redan, säger Rosander.
Det finns också en ambition i botten att ersätta modulerna med mer permanenta byggnader. Speciellt som modulerna kostar en hel del att hyra. Och för några år sedan "växte" de upp som svampar kring skolorna för att skapa plats.
– Speciellt som det verkar vara en stabil ökning av antalet barn i förskolan, säger Lars Rosander.