Från och med måndag kommer Ljunghäll i Södra Vi att börja permittera sin personal.
Samtidigt väljer man också att avbryta – och vissa fall inte förlänga – kontrakten för majoriteten av företagets inhyrda och visstidsanställda.
Totalt rör det sig om cirka 75 tjänster som försvinner.
– 90-95 procent av våra kunder – Scania, Volvo och Daimler – stänger ner sina verksamheter för inkommande gods, så vi har helt enkelt ingen att leverera våra produkter till, säger Ljunghälls VD Olle Björk, och fortsätter:
– Vi avslutar i stort sett alla visstider så fort vi kan. Mestadels gäller det korttidskontrakt, som ändå skulle ha löpt ut i mars-april.
Hur länge den europeiska fordonsindustrin kommer att ligga nere finns idag inget svar på, enligt Olle Björk. Men prognosen, inifrån branschen, talar om minst 2-3 veckor.
– När 90-95 av våra kunder stänger ner, så drabbas vi i samma omfattning. Så från och med måndag, och löpande under nästa vecka, kommer vi att korttidspermittera personalen. Största delen av fabriken kommer att stanna av under iallafall de närmsta två veckorna.
Möjligheten till korttidspermittering har öppnats upp tack vare det nya åtgärdspaketet för näringslivet, där staten går in och delfinansierar permitteringslönen.
– Alla stänger igen nu eftersom man har svårt att få ihop materialflödena i Europa. Det gäller även Volvo här i Sverige. Och trots allt som händer nu, så måste vi tänka långsiktigt och försöka stärka oss för framtiden, säger Olle Björk.