– Det handlar i första hand om att vi behöver nyrekrytera till verkstaden där vi behöver en tekniker till, men vi har plats för flera, säger Anders Marteleur, operativ chef på holmströms Bil AB.
Det är nu klart att bilföretaget blir återförsäljare för bilmärket Peugeot.
– Vi fick en förfrågan och vi tyckte det lätt spännande så vi tackade ja, säger han.
Holmströms finns både i Vimmerby och Västervik. I Västervik säljer man Mercedes och Nissan och i Vimmerby har företaget nybilsförsäljning av Citroën. Företaget har ungefär 15 anställda på vardera anläggning.
Vid årsskiftet bytte Citroën generalagentur i Sverige till KW Bruun, som sen tidigare också har Peugeot. Samtidigt hade Peugeot blivit ledigt på den lokala bilmarknaden.
– De flesta behöver ha flera märken för att få bredd på sin försäljning och Peugeot blir ett naturligt komplement till Citroën. Båda märkena har mycket gemensamt tekniskt sett, säger han.
Han pekar på synergieffekter när det gäller hantering av reservdelar, utrustning och garantifrågor i och med att det är samma generalagent för båda märkena.
Han räknar med att kontraktet med Peugeot ska fördubbla omsättningen.
– Det grundar jag på att det finns en vad vi kallar en "tioårspark" bestående 900 och 1 000 bilar inom vårt område.
Hur ser du på utmaningarna för bilbranschen?
– Den omställning som pågår är ett stålbad och man kan fundera en del kring hur vissa beslut slår, men det kan ses på olika sätt. Samtidigt är det spännande och lagom till att vi lanserar Peugeot hos oss kommer märket också med flera helt nya modeller som elbilar och plug-in hybrider.
– I Vimmerby ser det bra ut. Det är en stark bilmetropol, och bortsett från Toyota som upphörde i höstas finns alla stora märken i en så liten ort. Många åker av tradition till Vimmerby när man ska köpa ny bil och det gynnar hela den lokala marknaden, säger Änders Marteleur.
Förhoppningen är att ytterligare ett märke också ska ge fler arbetstillfällen hos företaget och eventuellt en utbyggnad av lokalerna.
– Det finns planer på en byggnation, men inget är bestämt ännu, vi för diskussioner om markfrågor, säger han.
Bilmekaniker är ett bristyrke, hur gör ni för att hitta arbetskraft?
– Vi jobbar tätt med fordonsprogrammet på gymnasiet, runt 80 procent har vi fått in den vägen, sen jobbar vi med certifieringar för att visa att personalen är viktig för oss.