Besökarna svek e-medborgarveckan

Inte en enda besökare kom när biblioteket och en lokal bank satsade på gemensamt startskott för e-legitimationsveckan i Vimmerby.

"Hur når man gruppen i digitalt utanförskap?" Det visade sig vara en utmaning för startskottet för e-medborgarveckan i Vimmerby. Inte en enda besökare kom för att få veta mer om digitala tjänster. Frv. Meddisa Begovic, Vimmerby Sparbank, Peter Bladlund, Lotten Nyström och Anna Tibbelin, samtloiga från biblioteket.

"Hur når man gruppen i digitalt utanförskap?" Det visade sig vara en utmaning för startskottet för e-medborgarveckan i Vimmerby. Inte en enda besökare kom för att få veta mer om digitala tjänster. Frv. Meddisa Begovic, Vimmerby Sparbank, Peter Bladlund, Lotten Nyström och Anna Tibbelin, samtloiga från biblioteket.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby kommun2019-10-07 17:30

–  Det är väldigt viktigt att ha en grundläggande digital kunskap när det blir mer och mer digitala tjänster. Bank-id används till många fler tjänster än bara hos banken, med hjälp av det kan man bland annat boka tid hos sjukvården själv, säger Anna Tibbelin, projektledare för bibliotekets satsning att motverka det digitala utanförskapet i Vimmerby kommun.

Hur omfattande det är vet ännu ingen. Schablonmodeller anger att 30 procent av befolkningen över 65 år lever utanför den digitala världen. Rakt översatt innebär det runt 1 600 invånare i Vimmerby.

Men när biblioteket och den lokala sparbanken gjorde gemensam sak för att belysa de digitala tjänsterna kom inte en enda besökare för att få veta mer. Arrangörerna ställer sig frågande och lite besvikna till detta faktum.

–  Det kan vara att man skäms att man inte kan det digitala. Jag tror också att en del är mer traditionella och vill ha det som det är och att det är starkare i en liten landsbygdskommun som Vimmerby, säger Peter Bladlund, IT-bibliotekarie i Vimmerby.

Trots att biblioteket har många digitala tjänster är det fortfarande en hel del som vill ha manuell service.

– Det är oftast äldre personer, men även en del nysvenskar har inte hunnit att ta till sig den digitala servicen. Sen finns det också enstaka som avstår att ta del av tekniken av principiella skäl, säger Anna Tibbelin.

Meddisa Begovic företräder Vimmerby Sparbank och hade för avsikt att hjälpa besökare hur banktjänsterna fungerar och inte minst gå igenom säkerheten för olika tjänster.

– Mycket tråkigt att ingen kom. Digital kunskap är väldigt viktigt, det blir fler och fler digitala tjänster, och även om en majoritet av kunderna är digitala hanterar vi fortfarande kontanter och servar icke-digitala också, säger hon.

Hon pekar på situationer där det redan i dag är begränsat om man inte är digital.

– Det går till exempel inte att betala med kontanter på bussen eller tåget, säger hon.

Peter Bladlund instämmer och tror att punkten för när människor inte har något val att avstå den digitala världen är nära förestående, om inte redan här.

–  Många vet nog inte vilka tjänster de går miste om. Det är ganska mycket man kan göra hemifrån. Exempelvis har vi på  en tjänst där låntagare som har svårt att läsa kan ladda ner böcker till sin dator eller telefon.

På onsdag fortsätter e-medborgarveckan med IT-hjälp på biblioteket.

Karta: Biblioteket, Vimmerby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!