En grupp boende på Idrottsgatan i Södra Vi ifrågasätter varför det är 50 kilometer i timmen i hastighetbegränsning som råder vid skolområdet.
– Jag har tjatat om att få till en sänkning från 1972, men det händer inget, säger Håkan Strömberg.
– Det blir väldigt trångt på gatan när folk stannar med bilen för att släppa av och hämta sin barn, säger Inger Claesson.
– Det är konstigt att det inte har hänt något allvarligt än. Jag är orolig för barnen, säger Peter Andersson.
Alla tre är de boende utmed Idrottsgatan.
– Det skulle kännas bättre om hastighetsbegränsningen sänktes till 30 i alla fall under skoltid. Så är det kring andra skolor, säger Peter Andersson.
På Södra Vi skola upplevs problemet med trafiken inte så stort.
– Jag har bara jobbat här i ett halvår och under den tiden har inte frågan varit uppe på agendan. Jag kan dock tycka att ur trafiksäkerhetssynpunkt hade en lägre hastighet varit skönare, säger Torbjörn Sandberg, rektor på Södra Vi skola.
Maria Åkerö som är trafikingenjör på gatukontoret i Vimmerby bekräftar att det är 50 kilometer i timmen som råder.
– Enligt gällande lagstiftning så är det så att det är 50 kilometer i timmen som är bashastighet inom tättbebyggt område. Sedan kan man ta ett lokalt politiskt beslut om vilka gator det ska införas 30 km/h på inom tättbebyggt. Detta kan ske genom att hen lämnar in ett medborgarförslag om politiken godkänner det. Dock så måste man enligt trafikförordningen motivera en sänkning med hänsyn till trafiksäkerheten och miljön, skriver Maria Åkerö i ett mejl.
Har frågan om sänkt hastighet varit uppe för diskussion?
– Vi gjorde en trafikmätning 2017 då hastigheten vid Södra Vi skola var en diskussionspunkt på trafiksäkerhetsrådet. Hastighetsöverträdelsen låg på enbart 2% på Idrottsgatan då, skriver Maria Åkerö.
Ola Gustafsson (kd) är ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Vimmerby kommun.
– Det är viktigt att ge barn vid skolor och förskolor en så säker trafikmiljö som möjligt. Vid senaste kommunstyrelsesammanträdet gav vi ett uppdrag att se över hastighetsbegränsningarna vid kommunens förskolor samt att se över vid vilka tider en lägre hastighetsbegränsning ska gälla, berättar han.
Vid samhällsbyggnadsutskottets senaste möte togs beslut om att även se över hastigheten vid kommunens skolor.