Vimmerbytillsammans är ett projekt där fem organisationer: Företagarna Vimmerby, Vimmerby handel, Vimmerby Fastighetsklubb, Vimmerby Turistbyrå och Vimmerby kommun, gått samman för att stötta det lokala utbudet.
– I det här samarbetet hoppas vi kunna nå ut till medborgare och besökare, men framförallt medborgare, i Vimmerby kommun, hur viktig vår lokala handel är och att vi i dessa tider stöttar dem med alla till buds stående medel, säger Thomas Svärd, utvecklingschef på Vimmerby kommun.
På Boston Clothing hittar man på olika aktiviteter för att hålla humöret uppe, bland annat sänder man live på sociala medier.
– Istället för att försöka göra saker som vi inte är så bra på så försöker vi göra det vi kan och sprida glädje. Vi gör det för att vi tycker det är roligt, sen om det ger så mycket i pengar vet jag inte, säger Kim Wickström som driver butiken.
Responsen har varit bra.
– Vi har faktiskt haft kunder som kommit in och erbjudit olika aktiviteter som vi kommer göra nästa vecka till exempel. Så det har varit ett väldigt bra gensvar. Jag har inte kollat på hur många som har tittat eller om vi ser någon ökning i försäljning eller så, men det känns som att om vi kan få en att skratta så räcker det.
Nätbutiken som lanserades tidigare i år har varit till stor hjälp.
– All respekt för dem som klarar sig ändå i den här tuffa tiden, med färre möjligheter att sälja produkter. Men det är ett måste i sådana här tider, utan den hade vi inte klarat oss, säger han.
Hampus Thorstensson på Vimmerby Camping klurar ständigt på kreativa lösningar.
– Vi jobbar på för fulla muggar med att hitta andra lösningar där människor per definition inte möter andra människor. Det kommer att komma i alla fall två evenemang inom den närmsta treveckorsperioden som kommer att vara på plats antingen här eller något anknutet ställe.
Avbokningar har minskat.
– Innan hade vi 20 avbokningar per bokning, nu kanske vi har fem avbokningar per bokning, så det har börjat jämna ut sig, säger Hampus Thorstensson.
Hur håller man modet uppe?
– Man skippar sociala medier och tänker kreativt. Sociala medier är vår största smittorisk, det finns inget som påverkar den psykiska hälsan så mycket som sociala medier gör just nu. Så därför försöker vi begränsa tiden på sociala medier och tänker hela tiden på kreativa lösningar som inte bara gör att vi själva har kul utan att någon annan har kul också.