Hyllorna på turistbyrån i Vimmerby är proppfulla av souvenirer. Med bland annat Pippi-dockor och älgar som brukar vara populära bland turisterna. När beställningen på souvenirer lades i januari fanns inte någon corona-kris med i almanackan för 2020.
Krisen har gjort att antalet besök på Vimmerby turistbyrå blivit betydligt färre än vanligt. Under mars var antalet besökare halverat jämfört med samma månad förra året.
Sedan några år tillbaka sköts inte längre bokningar och avbokningar av boende inne på turistbyråns kontor.
– Därför märker vi inte om det ringer mer eller mindre. Man kan anta att det inte sker så många nybokningar i närtid eftersom man inte uppmanas att resa, säger Piroska Kallay, turistbyråansvarig.
När det gäller juli månad har inga avbokningar märkts av men när det gäller närtid har en del avbokningar eller ombokningar skett, förklarar hon.
Turistbyrån är i ett läge, som väldigt många andra, där man inte vet riktigt om man kan ta höjd inför en sommarsäsong.
– Vi måste anpassa oss till olika scenarier. Vi vet inte hur sommaren blir eller ser ut. Vi tror på många svenska turister den här sommaren men vi vet inte, säger Emelie Madsen, marknadsansvarig.
– Restriktionerna på 50 personer kan ligga kvar och det kan bli hårdare restriktioner, påminner Piroska Kallay.
En vågskål som är unik i sig då turistbyrån vill visa upp allt Vimmerby med omnejd har att erbjuda turisterna, samtidigt som man inte vill uppmana någon att resa.
– Det är en utmaning och en jättekonstig situation, som vi inte kunde förutspå, påpekar de.
När anläggningarna öppnar, märks det tydligt även på turistbyrån.
De säger att det även med restriktioner inräknat finns mycket man kan erbjuda att göra i närområdet. Den senaste tiden har turistbyrån märkt ett ökat intresse för naturen och vandringsleder som exempelvis Djursdala, Brantestad och Ingebo.
– Det finns olika längder och flera leder börjar och slutar på samma plats, säger de och nämner även cykelslingor och cykelpaket samt aktivitetsområdet Wimer Bike Park, som riktar sig till alla åldrar.
Men vad sätter ni fokus på i er planering?
– Att det nån gång ska komma igång. Alla är på tå. Man är sugen på en ny säsong och när det släpper är alla redo att köra igång. Företagen är påhittiga och gör det bästa av situationen. Det är beundransvärt, säger Emelie Madsen om dagens situation.