Peter Högberg, Socialdemokrat i regionstyrelsen:
– Jag är positiv till det. Det är en regional flygplats för hela länet, sen är det cirka åtta kommuner som har direkt stor nytta av den.
– Kalmar län är ett avlångt län, Vimmerby i norr och Kalmar i söder. Kalmar har hjälpt till att stötta Stångådalsbanan och nu går regionen in och stöttar flygplatsen, så det är ett sätt att stötta infrastrukturen i hela länet, säger Högberg.
Kristdemokraternas Gudrun Brunegård, ledamot i regionfullmäktige:
– Principiellt sett tycker jag att de regionala flygplatserna är ett statligt ansvar. Det är en viktig fråga för att hålla ihop vårt land. Jag har förståelse för när man inte får det statliga stödet, att man ställer upp solidariskt med regionen.
– På samma sätt som man ifrån södra delen av länet har ställt upp i exempelvis satsningen med förbifarten Mörlunda och satsningarna som gäller ökade trafiksäkerhetsåtgärder på 34:an, så behöver vi i norra delen också vara solidariska och inse att man behöver göra vissa investeringar som gynnar södra delen, det är ett givande och tagande, säger Brunegård.
Ett underskott på 120 miljoner och skattehöjning på 49 öre. Är det rimligt att lägga 80 miljoner på flygplatsen?
– Det är det som är svårt att förklara för många medborgare. Det är inga pengar som tas från vården, pengar som kommer in till skattehöjningen kommer inte gå till flygplatsen, det är två olika konton, säger Högberg.