Eleverna gör film - "det ger mycket mer"

Det började som pilotprojekt. Nu är film permanent undervisning för eleverna på samhällsprogrammet inriktning beteende. ”Det ger mycket mer än att sitta och skriva”, säger Engla Horste.

Ing-Marie Fransson med eleverna Engla Horste och Thea  Lindström vid redigeringsbordet. "Filmkvaliten är förstås viktig, men det allra viktaste är innehållet. Jag är imponerad över elevernas ambitioner".

Ing-Marie Fransson med eleverna Engla Horste och Thea Lindström vid redigeringsbordet. "Filmkvaliten är förstås viktig, men det allra viktaste är innehållet. Jag är imponerad över elevernas ambitioner".

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby kommun2020-03-02 06:00

Det tillhör inte ovanligheterna att samhällseleverna som går inriktning beteende sitter kvar lite extra länge när de har ämnena sociologi och pedagogik/kommunikation. Inom ramen för kursplanen får de välja fritt inom ämnet vad de vill fördjupa sig i – och göra en egen film om det. Något som slagit väl ut.

– Det är väldigt intressant att se hur tydligt allting blir när eleverna jobbar med film, det som sätter sig i själ och hjärta sitter också kvar, säger Ing-Marie Fransson, mediepedagog på Kulturskolan som de senaste tre åren håller i arbetet tillsammans med Carina Johansson, lärare på samhällsprogrammet.

Det började på försök, som ett samarbete över gränserna. Resultaten var så positiva att  undervisningen sedan läsårsstarten 2019 är permanent.

– Att använda ungdomarnas kreativitet och digitala verktyg i de här ämnena har verkligen gjort skillnad och vi är väldigt glada att skolan velat satsa den här undervisningsformen, säger Carina Johansson.

Hittills har eleverna gjort filmer i ämnen som hälsa, psykisk ohälsa, våld i nära relationer, ätstörningar, mobbning. De har beskrivit olika problem, rädsla för att gå ute ensam sena kvällar, våldtäkter och rasism.

– Vår film heter "Våga prata", och vi har valt att lyfta att vi måste våga prata mer om tabubelagda saker som mobbning, sexuella trakasserier och ätstörningar, säger Thea Lindström och Engla Horste i SAB-18.

De har spelat in scener och gjort intervjuer, många gånger har arbetet krupit in under skinnet.

– Även om man inte har egen erfarenhet så blir det väldigt konkret när man gör en film om det, som hur många som exempelvis är drabbade av mobbning. Ibland har det varit jobbigt, rent känslomässigt. 

Klasskamraterna Alma Adolfsson och Emelie Skarhed har gjort en film om ätstörningar, tillsammans med Emma Keller.

– Kul att vi fått göra allt från grunden själva, om ett angeläget ämne, säger Emelie Skarhed.

Ing-Marie Fransson och Carina Johansson ser flera fördelar med samarbetet.

– Vi tror att den som ser bild och text samtidigt har lättare att ta till sig information. Dels får eleverna fördjupad kunskap i det ämne de valt att dokumentera, dels lär de sig mycket genom att se de filmer som övriga kamrater i klassen har gjort. Vi brukar ha en final då alla filmer visas och vi får en chans att analysera och diskutera innehållet.

Scener, intervjuer och reportage. Här är det Alma Adolfsson och Emelie Skarhed som filmar skolans kurator Karin Jönsson till sin film "Ätstörningar - Vägen till det perfekta livet".
Scener, intervjuer och reportage. Här är det Alma Adolfsson och Emelie Skarhed som filmar skolans kurator Karin Jönsson till sin film "Ätstörningar - Vägen till det perfekta livet".
Karta: Vimmerby gymnasium
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!