Christina Torstensson är processledare i utbildningen som köpts in av Region Kalmar, som en del av en satsning på affärsutveckling för turistföretag i länet.
– Det här är en, man kan kalla det en utbildning, fast vi brukar egentligen säga att det är en utvecklingsprocess där företagen blir bättre på det som de redan kan. Vi har verkstad från första minut, säger hon.
Kursen har deltagare från Ingebo Hagar, Bullerby café, Hultsfreds strandcamping, Svenskt rockarkiv, Storebro herrgård, Böle gård, Målilla älgpark och Bo Lundvall, konstnär. Det är många olika inriktningar på verksamheterna, men just besöksnäringen är den gemensamma nämnaren. Gruppen träffas med jämna mellanrum och följer utbildningsprogrammet Kurbits.
– Man har ganska mycket gemensamt även om man har olika verksamheter, så det blir mycket givande och tagande mellan deltagarna, säger Christina Torstensson.
För dagen träffas deltagarna i Pelarne gamla skola.
– Det är som ett färdigt program, så första träffen pratar jag om vart vill vi med vår verksamhet, andra gången pratar jag om vem är min kund och så vidare. Idag pratar vi om olika marknadsföringskanaler, lite sociala medier och så, säger Christina Torstensson.
Behövs en sådan här utbildning?
– Ja, det behövs, för att det är många som har de här utmaningarna i att orka, att vilja driva och att kunna utvecklas och hänga med för det är en ökande konkurrens. Det ökar från hela världen hela tiden, för vi har en sådan öppen värld. Alla måste höja sin nivå, för våra gäster är resvana och våra gäster ställer högre och högre krav, konkurrensen ökar. Vi måste vara med och utvecklas, så det behövs, säger Christina Torstensson.
Några av deltagarna vi pratar med tycker att mötet mellan företagare i besöksnäringen på utbildningen är givande.
– Det tycker jag är en av de viktigaste sakerna att olika besöksnäringar möts på det här viset, för ofta jobbar man lite i sin egen värld och sen vet man inte hur man kan ta hjälp av varandra. Förutom allt vi lär oss så är det en viktig aspekt, säger Stefan Ölvebring.
– Vi som kommer utifrån Småland, att lära känna alla andra företag och trevliga människor, att få ett kontaktnät på det här sättet kände vi är en stor del av det, säger Erica Hammarlund som tillsammans med Rickard Hägglund nyligen tagit över Hultsfreds strandcamping.