Det är Arla i Vimmerby som hittat en kombination som hjälper två parter på en gång.
– Magnus Dahlblom som är platschef på Arla i Vimmerby får ta åt sig äran för idén. Han har mycket tankar kring personalomsorg och det är extra viktigt i dessa tider av oro. För att uppmuntra personalen tog han initiativet att köpa in drygt 100 presentkort till våra anställda. För att stötta den lokala handeln valde vi att köpa från Vimmerby Handel så att lokala butiker som har det tufft kan få lite extra kunder, säger Karolina Nilsson som är produktionsadministratör på Arla i Vimmerby.
Håkan Rosin är ledamot i Vimmerby Handel och lämnade över de 100-talet presentkort till ett värde på totalt 16 000 kronor.
– Vi omsatte 1,7 miljoner kronor på presentkorten senaste året och har märkt en stadig ökning, säger Håkan Rosin.
Ordförande för Vimmerby Handel är Björn Johansson som är tacksam för att få stöd från andra i det lokala näringslivet.
– Det var ett väldigt bra initiativ. Vi behöver all hjälp att få fart på den lokala handeln. Vi har väldigt många medlemmar vars butiker har det tufft i dessa dagar, säger Björn Johansson som själv driver Tempo i Vimmerby.
– Vi som har matbutiker har ju snarare mer att göra i dessa dagar. För min egen del har det varit extra mycket jobb med utkörning av varor. Det är lite stressigt att hinna med allt, men det är det värt när man ser hur glada kunder blir över att få hem sina varor, säger Björn Johansson.
Vimmerby Handel har ett 65-tal lokala företag som medlemmar i föreningen. Många av dem tillhör kategorin som drabbats hårt av coronapandemins följder.
Hur jobbar ni för att få fart på handeln lokalt?
– Vi har många möten och försöker ta fram idéer som kan locka folk till butikerna igen. I vanliga fall brukar vi förlita oss till aktiviteter på torget exempelvis, men det är ju inte lämpligt i dessa dagar. Det gäller att tänka utanför ramarna. Sedan måste vi få folk att förstå att man får ju faktiskt gå ut och besöka butiker så länge det inte blir trängsel, säger Björn Johansson.
Hur orolig är du för framtiden för den lokala handeln?
– Den största källan till oro är att man inte vet hur länge det här ska hålla på. Hade man haft ett slutdatum så hade det gått att hantera. Och jag vill inte tänka på följderna om det skulle bli så att läget består in i turistsäsongen, säger Björn Johansson.