– Det känns sådär, det är klart att det inte är någon hedrande statistik att ligga på toppen på den listan, säger Anders Eriksson, verksamhetschef för gymnasium och vuxenutbildning i Vimmerby kommun.
Anders Eriksson menar samtidigt på att det inte är några direkt förvånande siffror och känner sig trygg med det arbete som görs för att motivera till skolnärvaro och hantera ogiltig frånvaro.
– Vi följer våra rutiner och rapporterar in ogiltig frånvaro på det sätt som CSN rekommenderar i deras direktiv. Närvaro är en viktig parameter för goda studieresultat och examen, varför vi är noga med detta. Hur de andra kommunerna rapporterar in ogiltig frånvaro kan jag inte svara på men det är såklart något som påverkar statistiken.
Om eleven har ogiltig frånvaro på sammanlagt fyra timmar eller mer under en månad kan skolan rapportera det till CSN. Exempel på ogiltig frånvaro är frånvaro från lektioner, sena ankomster eller att eleven lämnar lektionen för tidigt utan giltig anledning.
Enligt CSN fortsätter andelen ogiltig frånvaro och indraget studiemedel att öka i hela Sverige och låg under läsåret 2023/2024 på 10,6 procent nationellt vilket är den högsta noteringen genom tiderna.
– Elever med indraget studiebidrag ökar över hela landet och i de flesta län. De senaste 15 åren har vi sett en kontinuerlig ökning av andelen elever som får studiebidraget indraget på grund av ogiltig frånvaro, bortsett från pandemiåren, säger Peter Engberg analytiker på CSN i pressmeddelande via TT.
Anders Eriksson har inte sett någon stor förändring vad gäller ökande skolk och indraget studiemedel.
– De allra flesta klasser har en låg andel ogiltig frånvaro och det är några enstaka klasser och elever som sticker ut. Vi har både förebyggande åtgärder och handlingsplaner om en mentor upptäcker att den ogiltiga frånvaron ökar hos en enskild elev, säger han.
Med hjälp av närvarande mentorer, motivationscoach och elevhälsan arbetar skolorna aktivt för att öka närvaron, förebygga den ogiltiga frånvaron och fånga upp elever vars frånvaro ökar, berättar Anders Eriksson.
– Skolnärvaro är något vi regelbundet pratar om just eftersom att det är så viktigt för elevernas studieresultat och i slutändan att få en examen.
Kan ni se några mönster kring vilka elever det är som får indraget studiemedel på grund av ogiltig frånvaro?
– Generellt finns det alltid en bakomliggande orsak. De elever som haft det kämpigt i grundskolan fortsätter ofta att kämpa även på gymnasiet. Det är ingen hemlighet, medierna talar ofta om det nu för tiden, men den psykiska ohälsan bland våra ungdomar ökar. Vid en förkylning kan det vara lättare för eleven att anmäla frånvaron men det är inte alla som vet om att de även kan sjukanmäla sig för psykisk ohälsa. Det kan också handla om så kallad skoltrötthet. De skoltrötta ungdomarna kan vi oftast nå och vända trenden för med hjälp av motivation och närvarande mentorer.
Det finns flera orsaker bakom den stadigt ökande ogiltiga frånvaron enligt CSN:
– En av flera tänkbara förklaringar till utvecklingen är att skolornas rutiner för uppföljning av elevfrånvaron förbättrats, säger Peter Engberg i pressmeddelande via TT.