– Försäljningsmässigt med ordrar har det varit väldigt bra. I början på 2019 hade vi hur mycket som helst, vi hade leveranstid på 20 veckor. Sen efter sommaren så mattades det ner lite och blev lite tuffare på sista delen på året. Men vi har ändå fyllt produktionen hela vägen, säger Mathias Lennström, försäljningschef på RM Snickerier AB.
Att det blir en lite tuffare period under de kallare månaderna av året är inget ovanligt.
– Det är lite säsong på fönsterbyten. På vintern från januari till mars är det kallt så då är det lite mindre, säger Mikael Carlsson, VD på företaget.
Under året gjordes stora investeringar i maskiner och en utbyggnad av personalutrymmen.
– Vi har investerat för fem miljoner ungefär i nya maskiner, vi har bytt ut två gamla CNC-maskiner, säger Mikael Carlsson.
Känner ni av att bostadsmarknaden och husbranschen har stannat av?
– Vi märker av det givetvis ute på marknaden men vi gör inte nybyggnationer i större projekt, det är dem som har sjunkit mest. Vi håller på med renoveringar, säger Mikael Carlsson.
– Det är ofta många som renoverar sina hus. De har redan köpt ett nytt hus och då har de redan lagt en budget för vad de ska göra, så då har de ofta pengar för att byta fönster. Därför blir vi inte lika konjunkturkänsliga, säger Mathias Lennström.
En av utmaningarna för företaget är leveranstiderna. Men man har under senare år märkt en förändring med en större acceptans för långa leveranstider.
– Absolut mot kunden sett så vill man ha så kort som möjligt. Men för våran egen del så vill vi ju ha lite längre så man har lite spel på ifall det inte kommer in några jobb på en 2-3 veckor, säger Mikael Carlsson.
– Det har blivit ändringar att leveranstiden måste hållas senaste åren. Det är viktigare för oss att hålla leveranstiden, förr så kunde det gå ett par tre dagar, men nu är det absolut den sista dagen som vi har skrivit att den ska levereras, säger Robert Hjelm, produktionschef.
– Det är en utmaning vi har, att ha 100 procent leveranssäkerhet och 100 procent full produktion, det har vi väl haft de senaste 30 åren. Försäljningen har målet att ha hundra procent full produktion och produktionens är att leverera ut i den tid man har lovat, säger Mikael Carlsson.
Företaget ser positivt på det kommande året.
– Vi är rustade för framtiden, säger Carlsson.
– Vi ligger på en bra nivå, fyller Lennström i.