Kamp om konsumenter och för klimatet

Black Friday är inte bara en kamp om köpsugna konsumenter. Det är också en kamp mellan konsumtion och klimat.

Shoppingdagen Black Friday beräknas omsätta sju miljarder kronor i Sverige. Överst t.h Björn Johansson, Vimmerby Handel, Mikael Sandström, butiksägare, Ingvar Edlund, klimataktivist och Vimmerby kyrka som kommer att ringa i klockorna fem i tolv.

Shoppingdagen Black Friday beräknas omsätta sju miljarder kronor i Sverige. Överst t.h Björn Johansson, Vimmerby Handel, Mikael Sandström, butiksägare, Ingvar Edlund, klimataktivist och Vimmerby kyrka som kommer att ringa i klockorna fem i tolv.

Foto: TT-bild/Elin Elmström/Micael Rundberg/Rebecca Forsgren Malmström/Simon Henriksson

Vimmerby kommun2019-11-29 06:00

I dag är det Black Friday. En shoppingdag med rötter i en klämfredag i USA som importerats till Sverige i början av 2010-talet. I år väntas varannan svensk handla för tillsammans sju miljarder kronor, enligt Svensk Handels prognos.

Där framgår även att två av tre näthandlare satsar på Black Friday, men bara en av tre fysiska butiker.

– Black Friday är här för att stanna, sen kan man tycka vad man vill om det, säger Björn Johansson, ordförande för Vimmerby Handel.

Vimmerby handel har inte gjort någon samlad analys om Black Friday är bra eller inte för den lokala handeln och man har heller ingen gemsensam strategi.

–  En del satsar, andra inte, säger Björn Johansson.

Han ger dock en konkret bild av en följd.

–  Vår butik är paketombud och jag vet att det inte är dubbelt så mycket paket nästa vecka, det är 4-5 gånger fler, säger han.

Björn Johansson ser en utmaning för den lokala handeln.

–  Jag tror det är svårt att möta det med sänkta priser, utan det handlar om att få fram mervärdet i att handla i en butik, om service och inte minst få folk att inse vad det innebär för en stadskärna om butikerna försvinner, säger han.

Mikael Sandström är i klädesbranschen och även om han ser Black Friday som en oönskad import från USA deltar hans butiker.

– Vi gjorde inte det först, men då blev konsumenterna besvikna. Nu kommer så mycket folk att jag tror många tar ledigt den här fredagen, säger han.

Han ser inte att Black Friday skulle vara ett större hot än e-handeln i stort.

– Det började ju i fysiska butiker i USA och där har e-handeln en egen dag. Men vad som sker här är att många köper julklappar nu, så det påverkar julhandeln, säger han.

De lokala handlarna använder också gärna miljön som ett argument.

– Näthandeln innebär väldigt mycket transporter när varor köps, ska bytas och skickas igen. Men det är upp till folk att förstå själva, säger Björn Johansson.

På fredagen håller även klimataktivister världen över ett upprop om Friday for future, delvis på grund av Black Friday.

– Konsumtionen är en av bovarna till klimatförändringarna, men det är svårt att få folk att inse att vi är på väg mot ett stup, säger Ingvar Edlund klimataktivist i Vimmerby.

Han har fått med sig kyrkan att ringa i klockorna fem i tolv. Sen riktar sig demonstrationen sig mer till de lokala politikerna än mot konsumenter och Black Friday.

Black Friday-rean väntas i år omsätta sju miljarder kronor i Sverige.
Black Friday-rean väntas i år omsätta sju miljarder kronor i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!