Marcus Alsér belyste bland annat problemen med infrastrukturen i kommunen.
– Att ta sig till Linköping idag går ju faktiskt en kvart långsammare sedan Trafikverket valde att sänka hastigheten. Det känns som att man sakta men säkert väljer att montera ner, man sätter inte 2+1-väg utan sätter upp 80-skyltar. Det känns som om vi är södra Sveriges Norrland, säger han.
– Jag drar precis samma slutsats. Trafikverkets perspektiv är kanske en pendling på två, tre mil och då kanske det gör någon minut, men det är ett genomsnitt och i genomsnittet är det väldigt få människor som lever, säger Åkesson.
Trafikverket har tidigare under hösten försvarat hastighetssänkningen med hänvisning till nollvisionen man strävar efter.
– Hastigheten är den största faktorn på hur stora skadorna blir, sa då Sandra Nordahl, chef på avdelningen nationell samhällsplanering på Trafikverket.
Marcus Alsér lyfte också frågan kring kompetensförsörjning.
– Kommunen vill ju mer generellt att destinationen ska marknadsföras. Men det som jag ser skulle kunna locka tillbaka en småbarnsfamilj är Sveriges bästa förskola och skola, och ordning och reda i kommunens finanser.
– Jag förstår att skolor är viktigt men det är bra att bli påmind om det. Landsbygdskommuner överlag försöker ju marknadsföra sig och alla gör det ungefär på samma sätt med natur och sjöar. Det är kanske inget vi gör något åt direkt imorgon, men det är något att fundera på i kommande arbete, säger Jacob Käll.