Ănda sedan i januari har eleverna, som gĂ„r i Ă„rskurs 4-6, arbetar med projektet hĂ„llbar stad pĂ„ eleverns val.
Uppgiften var att skapa en stadsmiljö som visar hÄllbara exempel ur ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspelktiv. En uppgift som var bÄde klurig och utmanande men som eleverna löste galant.
Genom att anvÀnda gamla pappförpackningar, toarullar, spillmaterial frÄn slöjden, fÀrgslattar och och annat material som ÀndÄ skulle ha slÀngts skapade de en stadsmiljö som innehÄller bland annat bikupa, ekologisk odling, prideflagga, solcellsförsedda hus och vindkraftsverk.
â Vi har fĂ„tt lĂ€ra oss om allas lika vĂ€rde och hur man kan fördela jordens resurser, sĂ€ger Alva Lennartsson Norlin, som visar sin skapelse i form av en miljövĂ€nlig pool.
LÀraren Lisa Blom öser beröm över elevernas arbete.
â De har varit jĂ€tteduktiga och kreativa De hĂ€r barnen gillar att pyssla och hĂ€r kunde vi anvĂ€nda den glĂ€djen för att göra nĂ„got som Ă€ven andra elever kan fĂ„ ta del av, sĂ€ger hon.
Nu stÄr staden uppstÀlld för visning och tanken Àr att övriga elever pÄ skolan ska kunna komma hit för att lÀra sig om hÄllbar utveckling, ett Àmne som ingÄr i lÀroplanen.
Att jobba med hÀnderna Àr ett utmÀrkt sÀtt för eleverna att ta in kunskap.
â Framför allt blir det lĂ€ttare att förstĂ„ för de yngre. FrĂ„gor som handlar om klimatet Ă€r alltid aktuella men kan ibland kĂ€nnas lite obehagliga. Genom att jobba pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet blir det lite mer lĂ€ttsamt, sĂ€ger Lisa Blom.