Ända sedan i januari har eleverna, som går i årskurs 4-6, arbetar med projektet hållbar stad på eleverns val.
Uppgiften var att skapa en stadsmiljö som visar hållbara exempel ur ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspelktiv. En uppgift som var både klurig och utmanande men som eleverna löste galant.
Genom att använda gamla pappförpackningar, toarullar, spillmaterial från slöjden, färgslattar och och annat material som ändå skulle ha slängts skapade de en stadsmiljö som innehåller bland annat bikupa, ekologisk odling, prideflagga, solcellsförsedda hus och vindkraftsverk.
– Vi har fått lära oss om allas lika värde och hur man kan fördela jordens resurser, säger Alva Lennartsson Norlin, som visar sin skapelse i form av en miljövänlig pool.
Läraren Lisa Blom öser beröm över elevernas arbete.
– De har varit jätteduktiga och kreativa De här barnen gillar att pyssla och här kunde vi använda den glädjen för att göra något som även andra elever kan få ta del av, säger hon.
Nu står staden uppställd för visning och tanken är att övriga elever på skolan ska kunna komma hit för att lära sig om hållbar utveckling, ett ämne som ingår i läroplanen.
Att jobba med händerna är ett utmärkt sätt för eleverna att ta in kunskap.
– Framför allt blir det lättare att förstå för de yngre. Frågor som handlar om klimatet är alltid aktuella men kan ibland kännas lite obehagliga. Genom att jobba på det här sättet blir det lite mer lättsamt, säger Lisa Blom.