Kustpilen framme i tid och otid i fjol

I december kom 95 procent av tågen på Stångådalsbanan fram i tid. I mars höll bara 47 procent av tågen tiden.

Det ärt stora variationer för hur många tåg som kommer fram i tid på Stångådalsbanan. Från bara 47 procent i mars till 95 procent i december. Andelen inställda avgångar har samtidigt minskat betydligt.

Det ärt stora variationer för hur många tåg som kommer fram i tid på Stångådalsbanan. Från bara 47 procent i mars till 95 procent i december. Andelen inställda avgångar har samtidigt minskat betydligt.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby kommun2020-01-10 06:00

–  Mellan mars och augusti hade vi stora nedsättningar av hastigheten på delar av Stångådalsbanan på grund av eftersatt underhåll och det påverkade punktligheten i stor omfattning, förklarar Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Region Kalmar.

Enligt statistiken som Kalmar Länstrafik, KLT, sammanställt är det stora variationer på framför allt Stångådalsbanan för Kustpilens förmåga att hålla tidtabellen, eller snarare komma fram till slutstation senast fem minuter efter utsatt tid, vilken är den marginal KLT använder.

Särskilt illa var det i mars 2019. Då kom inte ens hälften av Kustpilentågen (47 procent) fram i tid. I juni låg punktligheten på 50 procent och i juli på 69 procent. Hur stora förseningar det varit framgår inte.

Andra delar av året hölls tidtabellen klart bättre. I december var punktligheten 95 procent. I november 94 och i september 93 procent. Även i januari och februari 2019 ligger andelen tåg som kommit fram i tid över 90 procent.

Totalt hamnar punktligheten på Stångådalsbanan på 79 procent i fjol. Tjustbanan ligger på 96 procent.

– Där har vi inte haft alls liknande problem med sänkning av hastigheten, säger Karl-Johan Bodell. 

Målet för KLT är att 95 procent av alla tåg ska vara framme senast inom fem minuter efter tidtabellen.

–  Det gäller då sammantaget för alla våra tåg och på Krösatågen och även Öresundstågen ligger vi, med något tillfälligt undantag, stadigt nära 100 procent. Så tyvärr är det Stångådalsbanan och eftersatt underhåll där som tvingar ner hastigheten som drar ner, säger Karl-Johan Bodell.

Under andra halvan av året har hastighetssänkningarna varit klart färre på banan mellan Kalmar och Linköping.

Man har jobbat i fatt en del, men det är inte tillräcklig. Underhållet är rejält eftersatt och det finns inga större åtgärder planerade. Det är något regionen jobbar med att få till, säger han.

Andelen inställda tåg på Stångådalsbanan var 7,8 procent 2019. Året innan var det 17,3 procent. På Tjustbanan minskade inställda avgångar från 21 till 9,8 procent.

Hur resandet varit 2019 är ännu inte klart. Karl-Johan Bodell har en känsla av att det ser okej ut.

– Målet är en ökning med tre procent per år totalt för tåg och bussar. 2018 landade vi på 5,5 procent. Dit når vi nog inte för 2019, men kanske någonstans 3,0– 3,5 procent, säger Karl-Johan Bodell.

Vi har även sökt Göran Holmberg på Trafikverket för en kommentar om underhållet.

Trafikdirektör Karl-Johan Bodell ser ett eftersatt underhåll och akuta åtgärder mot brister som den främsta orsaken till att Kustpilen på Stångådalsbanan har särskilt svårt att vara framme i tid.
Trafikdirektör Karl-Johan Bodell ser ett eftersatt underhåll och akuta åtgärder mot brister som den främsta orsaken till att Kustpilen på Stångådalsbanan har särskilt svårt att vara framme i tid.
Karta: Vimmerby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!