Och det stämmer ju. Här samlas under fyra dagar de allra rikaste för att se och synas, sippa champagne och umgås med likasinnade. Det är Monaco Yacht Show, med de största lyxyachter som världen kan uppbringa. Och mitt bland superyachterna: en åtta meter lång svensk båt, X Shore eElex, som väcker viss uppståndelse.
Miljöengagemang kan väl närmast utnämnas till en svensk paradgren numera. Även inom det marina området finns företag som utmärker sig, även globalt, för sitt fokus på att förbättra miljön för oss alla.
När vi ställer oss i kö för att prata med eElex upphovsman Konrad Bergström får vi vänta tills han pratat färdigt med en världskänd skidåkare och influencer. Det tidigare freeskiproffset Jon Olsson har just varit ute på provtur med den uppmärksammade båten. Han är imponerad.
– Jon tappade faktiskt kepsen, säger Konrad Bergström.
Vad är det då för båt som väcker ett sådant intresse?
X Shore heter företaget som skapat en högteknologisk eldriven båt. Konrad Bergström är grundare och vd.
Här finns många kopplingar till Sverige. Linköpingsföretaget Devex Mekatronik har varit involverade som teknikkonsulter och båten sätts ihop i Storebro. I projektet finns det just nu cirka tio anställda och med konsulter inräknade blir det ungefär 25 personer totalt.
– Vi har en stark anknytning till Linköping, berättar Konrad, så det finns anledning att vi valt Devex som teknikkonsulter för vissa delar av båten.
Samarbetspartner är i övrigt Rolls-Royce för hydrodynamik och Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg för ett specialuppdrag kring drivlinan.
– Vi är på prototypstadiet och har börjat ta ordrar. I mars 2020 ska produktionen starta.
Naturen är på flera sätt inspirationskälla i designen. Båten är dovt grön för att inte stå ut och störa för mycket. Och med 100 % elektrisk drivning är den tystgående.
Vi vill att den ska vara en skugga i naturen, säger Konrad. Därför har den fått färger som ska smälta in.
Båten heter eElex och namnet är kopplat till en sydamerikansk elektrisk ål, som fått stå som förebild och inspiration. Ålen kan skapa en elstöt på 800 volt. I fören på båten finns det också ett ornament föreställande ett ålhuvud, ritat av vännen och tatueringsartisten William Pacheco. Det har sedan gjutits i brons av en annan kompis, Johan Ferner Ström.
– Det är lite som ornamenten som satt i fören på vikingaskepp, ett sätt att ge båten en personlighet, säger Konrad Bergström. När saltvatten stänker på bronset blir det så småningom grönt och det blir inte två båtar som blir lika varandra.
Mycket naturmaterial har också använts. Relingen är klädd med en tjock skiva kork, och är mjuk och varm att sitta på. Samma sak med durken. Det värmer även när det blir blött och det är inte halt att gå på. Stolarna är gjorda i formpressad björkplywood klädd med skinn. De är flyttbara i ett modulsystem.
Förarmiljön har många kopplingar till bilindustrin. Ett runt gasreglage klätt med kork, en skinnklädd ratt med ett flertal funktioner och en 24-tums pekskärm för navigation.
För att beskriva personen Konrad Bergström känns orden visionär entreprenör helt rätt.
Min vision är att vi ska leverera tiotusen båtar över hela världen inom en snar framtid, säger Konrad. Om jag jämför med Zound Industries levererade vi tjugo miljoner produkter på tio år.
Han pratar om tiden när han som grundare av det bolaget arbetade fram hörlurarna Urbanears. Under tiden med Zound Industries skapade han också en förnyelse av det legendariska varumärket Marshall.
– Nu vill vi bli ”biltillverkarna” inom det marina segmentet. Och med en större efterfrågan går det att sänka priset.
Konrad Bergströms vision är att modellen eElex 8000 i framtiden ska kosta en miljon kronor, nu betingar den ett pris på tre miljoner. Trots det höga priset säger han att företaget vill skapa en produkt för "vanligt folk".
– Vi är här för att förändra. Under många år har vattnet använts som soptipp, det är helt galet. Och när det till och med finns mikroplaster i köttet i fisk, då måste något göras.
Han pekar på en stor och motorstark racingbåt, som just drar igång med ett dämpat gurglande.
– Nu pågår ju den elektriska revolutionen, där bilindustrin går före. Men i båtar är det fortfarande mycket ljud och avgaser. Utsläppen från en 70-hästars motor är motsvarande som från en långtradare med släp.
– Vi vänder oss i stället till en målgrupp som vill färdas på vatten med något som drar lite energi, har en design som kan anpassas och som är säker. Det är bilindustrins material och teknologi som vi översätter till en marin miljö. Idén är att små saker ska göra stor skillnad.
Han berättar engagerat om en båttur med eElex i den svenska skärgården, där en älg kom ned till vattnet utan att bli rädd för båten som kom glidande, helt tyst.
Den öppna båtmodell som säljs nu räknar han med har sin marknad i varma länder, runt Medelhavet, i USA och i Asien. På skissbordet finns nu en modell med kabin för den nordiska marknaden, eEltrek 8000.
I våras fick Konrad Bergström ta emot en utmärkelse för X Shore av den miljöintresserade prins Albert av Monaco. Det gällde priset för miljö och innovation från Union Internationale Motonautique (IUM).
En kväll under den här båtshowen var det stor gala i Monaco, med prins Albert som värd.
– Då ska jag ha Greta Thunberg-frisyr och bära min medalj till fracken, berättar Konrad stolt.
Han får frågan om vilka förebilder han har:
– Först Albert Einstein för sin genialitet inom fysik och matematik.
– Därnäst Salvador Dali för sitt inspirerande konstnärsskap.
– Den tredje är Nalle Puh, för sitt sunda förnuft. Det är en riktig hjälte, säger Konrad.
Strax är vår tid med honom ute, han har nya möten bokade varje halvtimme. Redan gungar båten när nästa kundbesök som vill ta en provtur kliver ombord.
FAKTA EELEX 8000
Längd: 8,0 meter. Vikt: 2 200 kg. Djup: 0,8 meter. Bredd: 2,6 meter. Batterikapacitet: 120 kWh. Maximal effekt: 220 kW. Laddning: 8 timmar på 360 V, 12 timmar på 220 V. Toppfart: 40 knop Marschfart: i 25 knop räcker laddningen 2,5 timmar. Maximal räckvidd: 100 nautiska mil i lägre fart. Styrpulpeten har en 24-tums pekskärm för kontrollfunktioner.
Den mindre modellen eElex 6500 är 6,5 meter lång och väger 1 800 kg.
Båten kan ta åtta till tolv passagerare, moduler för inredning gör att den kan utrustas olika.