– Vi har budgeterat för 15 truckar nu, men på sikt ska det bli åtminstone 25 om året är meningen, säger Svante Stalin, styrelseordförande i Semax Handling AB i Storebro.
Han tillhör även koncernledningen för Inev Group AB i Jönköping som i mars i år gick in som ny ägare till Semax i Storebro.
Storebroföretaget har sina rötter i slutet av 1980–talet. De konstruerar och bygger truckar avsedda för främst pappersindustrin och stålindustrin. Semax har patent på en särskild typ av motviktstruck. 2015 togs det fram en modern modell av den. Det är den Svante Stalin och de ny ägarna nu har stora förhoppningar på.
– Det har tidigare saknats kapital för att ta fram en demotruck för marknadsföreningen. Man måste ju ha något att visa för kunderna. Sen vi tog över har vi hittills gått in med sex miljoner kronor och om bara några veckor ska demotrucken i väg på en "road show" i Schweiz och Tyskland, säger han.
Inevs satsningar i Semax har lett till flera nya jobb på de åtta månader som gått.
– Vi har ökat från sex till tio anställda och ytterligare nyanställningar är att vänta efter vår "road show" med vår nya demotruck. Ytterligare en truck är under produktion som skall vara med på Logimat mässan Stuttgart i mars 2020, säger Svante Stalin.
Truckarna som väger från sex ton och uppåt byggs på företaget i Storebro.
– Vi bygger dem från grunden, allt från ritning, konstruktion till att bygga ihop maskinen görs här, säger Royne Engström, som jobbar med en rad olika uppdrag inom Semax.
Delarna som byggs ihop är beställda från underleverantörer. Chassit kommer från en leverantör, hytten från en annan och stativet från en tredje och så vidare.
– Men allt är gjort utifrån vår konstruktion och ritningar, sen bygger vi ihop det med kablage, slangar och rör till ,en färdig truck, säger han.
Företaget bygger både eldrivna och dieseldrivna truckar.
Vad är det som gör att ni tror att ni ska klara er i konkurrensen?
– Helst bygger vi eldrivna truckar, det ligger i tiden och vi är ju ensamma om teleskopspaketet så det finns en stor potential i det som vi ser det. Och marknaden är oerhört stor, om vi skickade ut 50 truckar skulle det knappt märkas, men vi vill växa långsamt och säkert. Det är viktigt att hinna med att få ut det som beställs också, säger Svante Stalin.