Josephine Svensson, rektor för årskurs sju till nio på Astrid Lindgrens skola, är glad över det positiva Pisa-resultatet.
– Man blir ju varm i hjärtat. Det är ju hårt arbete under många år som kanske äntligen visar sig.
– Då när Pisa 2012 kom så blev man bekymrad, men samtidigt är vi ganska medvetna om hur vi ligger till och hur det ser ut, så det är inte alltid det blir ett överraskningsmoment, och det är väl tur för det betyder att vi är på fötterna.
Ämnena är matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Studien genomförs var tredje år och 5 500 15-åringar deltog i 2018 års studie. 11 procent undantogs på grund av bristande språkkunskaper och/eller funktionsvariationer.
Efter flera år av en negativ nedåtgående trend, där man presterat under OECD-genomsnittet i samtliga ämnen, visade 2015 års studie på en vändning. Med 2018 studie kan man konstatera att vändningen håller i sig och svenska 15-åringar presterar bättre än OECD-genomsnittet i alla tre ämnena.
Bertram Stenlund Fridell är kvalitetssamordnare på barn- och utbildningsförvaltningen.
– Det är svårt att titta bara på Vimmerbys resultat i jämförelse med Pisa, Vimmerby var inte med i undersökningen.
I Sveriges kommuner och regioners (SKR) öppna jämförelse mellan grundskolor ligger Vimmerby bra till.
– Vi har vårt näst bästa resultat på femton år i uppnått kunskapskrav. Vi har lyckats bra i jämförelse med våra grundförutsättningar. Vi hamnar på plats 30–35 i landet.