Förra året vann Astrid Lindgrens Värld kategorin nöjesattraktion och kom tvåa totalt.
Även i år var Sagoparken nominerad i kategorin Nöjesattraktioner tillsammans med Kolmårdens djurpark och Liseberg.
– Det är tunga konkurrenter. Det är stora besöksmål och upplevelser, konstaterade Lena Möller, marknadsansvarig på ALV, innan prisutdelningen i Stockholm där hon var på plats tillsammans med Ann-Louise Glader, ansvarig för gästservice på ALV.
Och hur gick det då?
– Vi vann kategorin Attraktioner och vi vann totalen. Det är så fantastiskt roligt, säger hon sprudlande glad, några timmar senare.
Totala priset vanns i konkurrens med varumärkena Ikea och Systembolaget.
– Vi har jobbat med en strategi att öka varumärkeskännedomen så det blir ett kvitto att den varit lyckosam. Men då det är konsumenterna som bedömer oss så är det alla 600 medarbetares förtjänst som levererat fantastiska upplevelser till våra besökare. Vi är otroligt hedrade över den här utmärkelsen, säger hon.
Hur ska ni fira?
– Vi får se hur vi ska det fira det. Ikväll har vi fått lite bubbel här vid prisutdelningen. Sen får vi se hur vi ska fira det i företaget i stort.
Kommer de anställda få ta del av det?
– Definitivt, säger hon.
Nomineringarna om landets största varumärken grundar sig på en undersökning som konsultföretaget Evimetrix gjort bland 6 000 medborgare som bedömt 500 varumärken i 40 olika kategorier, alltfrån digitala apotek, energibolag och högskolor till fackförbund, nätdejting och TV-apparater.