Det säger Joakim Ivarsson, som är VD på Vimmerbyhus. I slutet av juni tog han över företaget tillsammans med Linus Blom och Albin Aronsson.
– 2019 har varit ett bra år, kanske ett litet mellanår skulle man kunna säga. Det hände ju lite 2018, bostadsmarknaden dippade ju om man säger så, men vi har återhämtat oss bra, berättar han om det gångna året.
Under 2019 sålde företaget ett 50-tal hus och det är en nivå man vill fortsätta på.
– Det är ungefär där som vi ska ligga på, fem hus plus eller minus, för att må bra. Det är viktigt att vi mår bra också.
Trots att flera andra lokala aktörer inom husbranschen har varslat personal under 2019 så har det inte påverkat Vimmerbyhus.
– Som liten aktör är det lättare att ställa om i det, de här större fabrikerna som ligger runt omkring oss, de har ju en helt annan bromssträcka innan de kan ställa om, eller innan de hinner bromsa om det händer någonting.
Några större förändringar har inte gjorts på företaget sedan ägartrion tog över, men små förändringar i tankesättet har skett.
– Vi jobbar lite mer med försäljning. Det är väl där först och främst som vi lagt det största krutet på och marknadsföring, det är väl där vi vill ändra lite på det, få ett starkare varumärke och kanske vara lite mer nischade i vår försäljning just kring våra anpassade småhus.
Märker ni något resultat av det förändrade tankesättet?
– Jo det har vi i det att man kanske får andra förfrågningar i form av att man får dem här som vill bygga på sitt unika sätt på ett annat vis nu än vad vi fick tidigare. Tidigare fick vi kanske fler förfrågningar men många utav dem var inte relevanta för den produkten vi har. Nu vill jag ändå hävda att de förfrågningar som dyker in är relevanta till 99 procent.
Joakim Ivarsson ser på 2020 med stor förväntan.
– Vi tänker nog att vi ligger på den nivån vi är nu, det är en bra nivå. Säljer man x antal hus i veckan, så ska man bygga x antal hus i veckan, så det är försäljningen som får styra det. Men vi ser att vi kommer inte ha några problem att komma upp i de budgetsiffror som vi har budgeterat för oss.
– Sen händer det ju mycket lokalt, det är ju intressant för oss att vara med på hemmaplan. Både med Nosshult, i Västervik och Oskarshamn kommer det byggas en hel del. Vi tror mycket på Nosshult, att vi får vara med och att kunderna väljer det lokala, säger han.