Satsar på marknadsföring för att stötta näringslivet

Vimmerby kommun satsar pengar på att marknadsföra Vimmerby som besöksmål genom Vimmerbytillsammans för att stötta näringslivet efter Astrid Lindgrens Världs stängning.

Vimmerby kommun presenterade den satsning på marknadsföring man genomför för att locka fler besökare. Överst från vänster: Patric Engqvist, Emelie Madsen. Nedre från vänster: Thomas Svärd, Ola Gustafsson, Carolina Leijonram, Jacob Käll och Marie Nicholson.

Vimmerby kommun presenterade den satsning på marknadsföring man genomför för att locka fler besökare. Överst från vänster: Patric Engqvist, Emelie Madsen. Nedre från vänster: Thomas Svärd, Ola Gustafsson, Carolina Leijonram, Jacob Käll och Marie Nicholson.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby kommun2020-07-01 16:54

– Vi satte igång direkt och började arbeta med att få fram vad mer vi kan göra i Vimmerby kommun och Vimmerbyregionen nu när vi står inför fullbordat faktum att Astrid Lindgrens Värld och Näs stänger för säsongen. Det var utifrån det som vi fick fram idén och tanken på att göra en nysatsning, en liten re-start av just Vimmerbytillsammans men med fokus på upplevelser istället, säger Thomas Svärd, utvecklingschef på Vimmerby kommun. 

Vimmerbytillsammans är ett samverkansprojekt mellan Vimmerby kommun, Företagarna Vimmerby, Vimmerby fastighetsklubb, Vimmerby turistbyrå och Vimmerby Handel. I rask takt beslutades att trafiken till Vimmerbytillsammans hemsida ska ökas. 

– Vi vill skapa trafik för att få de som är intresserade av att besöka Vimmerby, utanför Astrid Lindgrens Värld och Näs, ska kunna hitta till allt annat fint som vi har i vår kommun och vår region, säger Svärd. 

Emelie Madsen på turistbyrån är den som sammanställt informationen som finns på hemsidan.

– Det som är nytt för just det här upplägget är att vi har listat aktiviteter och boenden i stan och kommunen, så det blir lite av en förenklad hemester-guide. Vi har väl en ungefär 25 aktörer som erbjuder aktiviteter och 14-15 boenden, säger hon. 

För att nå ut till så många som möjligt har man lagt pengar på att annonsera hos lokala medier samt en större kvällstidning på riksnivå. 

– Det är för att också samtidigt skapa lite noise, vi ska liksom tala om att vimmerbytillsammans.se finns och att våra eventuella besökare kan gå in och titta där och se vad som finns att göra här i Vimmerby, säger Thomas Svärd. 

Hur mycket pengar läggs på den här kampanjen?

– När vi gick igång med det här så har vi sagt att vi ska ju som sanna, glada, smålänningar försöka hålla i våra pengar så mycket som vi bara kan. Men vi har en budget på mellan 50 000 och 75 000, det är väl någonstans där vi kommer att hamna på hela den här satsningen, säger Svärd. 

Är det här tillräckliga åtgärder?

– Jag tror aldrig att någonsin att någonting kommer vara tillräckligt, men här kan vi ju göra mycket. Vi får dubbel draghjälp tycker jag just med tanke på att Vimmerbytillsammans gör en sak, turistbyrån gör någonting och sen har vi de enskilda näringsidkarna som har sina besöksföretag där ute, de gör också sina saker. Allt det här tillsammans blir en fantastisk kraft, säger Svärd. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!