Sju miljoner i ökad omsättning

Sällanköpsvaruhandeln i Vimmerby ökade sin omsättning med en procent under 2018 jämfört med 2017. Totalt omsattes 522 miljoner kronor.

"Man måste förhålla sig till världen för att passa in. I slutändan är det kunden som bestämmer vart man den vill handla." säger Daniel Lindström, butikschef på Intersport.

"Man måste förhålla sig till världen för att passa in. I slutändan är det kunden som bestämmer vart man den vill handla." säger Daniel Lindström, butikschef på Intersport.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby kommun2019-10-02 06:00

Det är en ökning med sju miljoner från 2017 enligt statistik från HUI research som ägs av Svensk Handel. Detta trots den varma sommaren 2018.

– Det var inte bra för handeln i stort när det var så varmt sommaren 2018, säger Daniel Lindström, butikschef på Intersport. 

Med sällanköpshandel menas varor som vi handlar mer sällan som kläder och vitvaror.

– Det är inte en så stor ökning, det skulle behövas mer, säger Björn Johansson, ordförande för Vimmerby Handel.

Anne Westrin på Lönneberga slöjd och snickeri:

– Det har varit både bra och dåliga år. Från att vi startade och fram till i år har vi nog ökat omsättningen varje år. 

– Det är många i Vimmerby som funderar på att slå igen och det är tråkigt. Det är ju mångfalden som är viktig och att det inte är massa stora kedjor utan flera små unika butiker. Annars kan man gå på stan varsomhelst, så jag hoppas att det blir kvar, säger Anne Westrin. 

Vad är det som gör att sällanköpshandeln i Vimmerby lyckats öka sin omsättning?

– Svårt att säga, men det kan kanske bero på att man upplever det enkelt att handla i en mindre stad. Trenden visar att service har kommit att bli viktigare igen, säger Daniel Lindström.

– Alla skulle nog vilja ha en mer levande stadskärna, inte bara handlarna. Är det rulle på stan är det lättare att få hit fler aktörer. Handel genererar handel, säger Daniel Lindström

– En utmaning är att bestämma vart handeln ska finnas. Jag tycker det borde samlas ihop mer och finnas en plan hur det ska se ut, säger Björn Johansson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!