200 barn i åldrarna 8 till 16 år deltar i studien som inleddes i mars och kommer att pågå i två år. Från Vimmerby kommun är det två barn, från Västerviks kommun tre.
– Vi vill veta om det är ett stort problem i Sverige. Studier ute i världen pekar på att hälften av jordens befolkning kommer att vara närsynt år 2050, säger Pelsin Demir, doktorand på Linnéuniversitetet.
Studien kommer inte enbart att kretsa kring skärmtid som en anledning till närsynthet, utan kommer att titta på en mängd riskfaktorer som till exempel genetiska faktorer, vad barnen gör två timmar innan läggdags, om de sover i mörker eller med nattlampa.
– Barnen får göra en synundersökning som tar ungefär 90 minuter där vi mäter allt som vi behöver mäta. Föräldrarna får ett fem sidor långt frågeformulär. Efter sex månader upprepas samma procedur med synderundersökning och frågeformulär. Totalt blir det fem gånger under två år, berättar Pelsin Demir.
Studien finansieras av Specsavers och utförs av Linnéuniversitetet. Demir tror inte att studiens objektivitet kommer att påverkas trots att den finansieras av en optikerkedja.
– Deltagarna visste inte om att det var finansierat av Specsavers när de rekryterades, vi har inte blandat in vem som finansierar. Vi har en extern handledare från företaget, men resterande personal är från Linnéuniversitetet.
För föräldrar som är oroliga för sina barns syn rekommenderar Pelsin Demir något som kallas 20-20-20-regeln och solljus.
– Det gäller inte bara digitalt utan det är viktigt att ta pauser var tjugonde minut, lyfta blicken från skärmen och fokusera på något 20 meter bort i 20 sekunder. Efter skolan ska barnet helst spendera två timmar utomhus då solljus skyddar ögat från att utveckla närsynthet. Har man däremot redan börjat utveckla närsynthet så hjälper inte solljus.
Ing-Marie Lagergren är medicinskt ledningsansvarig skolsköterska på Vimarskolan.
– Min känsla är att många unga ägnar för mycket tid framför olika skärmar. Vi pratar med eleverna om skärmtid på hälsobesök och då brukar vi ge rådet att begränsa den till tre timmar om dagen, säger hon.
Vilka risker finns om det blir mer?
– Det kan leda till sömn- och koncentrationssvårigheter och påverka resultatet i skolan negativt, säger Ing-Marie Lagergren.