"Sophanteringen fungerar tillfredsställande"

Från sopkris - till nästan inga förseningar alls i sophämtningen. ”Nu fungerar det bra”, säger Torbjörn Swahn, VEMAB.

Torbjörn Swahn, vd på VEMAB, tycker att förbättringarna i sophanteringen är stora.

Torbjörn Swahn, vd på VEMAB, tycker att förbättringarna i sophanteringen är stora.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby kommun2020-02-17 06:00

Överfulla soptunnor. Stank, missade hämtningar och inställda turer - klagolistan blev lång och kritiken mot tidigare entreprenörens sätt att sköta sophanteringen var massiv, innan företaget bröt avtalet och lämnade ifrån sig jobbet i Vimmerby, Hultsfred och Högsby kommuner 2018.

Nu fungerar det bättre. Under 2018 fick VEMAB gå ut med information om försenad sophämtning vid 13 tillfällen, under fjolåret var det nio.

– Antalet tillfällen har minskat och vår upplevelse är att de försenade hämtningarna åtgärdas snabbare. De främsta orsakerna till att rutter behöver planeras om är sjukdom hos vår entreprenörs personal eller fordon som behöver repareras, säger renhållningschef Daniel Johansson, som säger att det är svårt att helt komma ifrån förseningar men att man samarbetar med entreprenören för att bli ännu bättre.

Torbjörn Swahn, vd på VEMAB är nöjd med hur sophanteringen fungerar.

– Det handlar om hur vi, GDL och Börjes, som kör, fått igång arbetssätt och rätt bemanning i bilarna. Det fungerar också bra i transportledningen och i respektive kundservice.

Han säger att skillnaden är särskilt stor under högsäsong.

– Jämför man med de kaoshistorier vi hade tidigare somrar är det jättemycket bättre. Det är viktigt att de här sakerna diskuteras och att vi håller fanan högt och inte behöver uppleva det vi gjorde de där tråkiga somrarna.

Får ni någon respons från abonnenterna?

– Det är snarare så att avsaknaden av kritik och avvikelser gör att vi vet att det fungerar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!