I granskningen har man tittat på fyra kriterier kring tillgång till konsumentvägledning, budget- och skuldrådgivning, bra livsmedelskontroller och hur lätt det är att få tag på kontanter i kommunen.
Konsumentvägledningen i Vimmerby kommun sköts av Konsument Höglandet, som finns i Nässjö. Saher Bayos är samordnare, samt budget- och skuldrådgivare på Konsument Höglandet.
– Vi är stolta och glada här förstås. Det är jätteroligt att Vimmerby kommer på plats 24. Vi har jobbat med det här i flera år och vi har kämpat med att jobba förebyggande och vara så tillgängliga som möjligt, säger han.
Just tillgängligheten ser Saher Bayos som en viktig faktor i framgången:
– Jag tycker tillgängligheten är det viktigaste. Vi är tre stycken som jobbar heltid med det. Vi är två stycken budget- och skuldrådgivare som jobbar heltid och en konsumentrådgivare på heltid.
Konsument Höglandet arbetar på uppdrag av åtta olika kommuner. Under 2018 fick man in 1200 ärenden, Vimmerby stod för ungefär 10 procent av dessa.
– Det tycker jag är ganska mycket i och med att Vimmerby kommun inte är en så stor kommun, med totalt invånarantal på 15 800. Det är många som hör av sig och får hjälp med det dem behöver, säger han.
De flesta konsumentfrågorna handlar om hantverkstjänster, telefonförsäljning eller fordon enligt Saher Bayos.
Ann-Marie Brushane är budget- och skuldrådgivare på Vimmerby kommun.
– Det var en jättebra placering när det är så många kommuner.
Hon jobbar halvtid med budget- och skuldrådgivning, totalt lägger kommunen 80 procent av en heltid i personell resurs på skuldsanering.
– Förra året hade vi 103 ärenden, i år har vi 101 ärenden hittills, säger hon.
I samband med en lagändring 2016 som gjorde det enklare för fler att söka skuldsanering ökade antalet ärenden med 88 procent.
– En ökning på 88 procent det klarar inte vi, vi kan inte ligga kvar där för det knäcker oss. Jag upplever ändå att den här hösten har det gått jättebra, lagen har gjorts om så vi behöver inte göra lika mycket dokumentation som förut så det gör att vi kan klara av det.
– Pågående ärenden har vi legat i snitt på 47, och på en heltid rekommenderar man 30. Så vi har ju jättemycket. Vi har inga väntetider att tala om som det är i större kommunerna, en del har upp till ett år, vi försöker hålla oss till tre veckor, berättar Ann-Marie Brushane.