– Antalet besökare ökar stadigt. Vi tycker det funkar bra och besökarna är glada att vi öppnat igen i Vimmerby, säger Örjan Åström, servicehandläggare på kontoret.

Servicekontoret öppnade i Vimmerby i början av juni förra året och var ett av tiotalet kontor som dåvarande regeringen startade för att öka den statliga servicen på landsbygden runt om i landet.

Örjan Åström var med redan när ett liknande kontor fanns i Focushuset mellan 2008 och 2013.

Artikelbild

| Terese Wiberg som flyttat tillbaka till Sverige och Vimmerby får hjälp av Ann-Christin Lundqvist på servicekontoret. "Det är mycket bra att få den här servicen lokalt" säger Terese Wiberg.

– Sedan det kontoret stängdes har ortsborna tvingats åka till Västervik eller andra städer för att få service och hjälp och det är nog många som kommit i kläm. Kommunen har också fått stå för mycket service under tiden, säger han.

Det nya kontoret är öppet tre dagar i veckan och det finns alltid två servicehandläggare på plats, i bland tre.

– Många tror att vi bara företräder Försäkringskassan, men vi jobbar också för Skatteverket och Pensionsmyndigheten, säger Ann-Christin Lundqvist, som också är servicehandläggare.

Vilka är de vanligaste frågor ni hjälper besökarna med?
Artikelbild

| Mellan 40 och 50 besökare kommer varje dag servicekonoret har öppet. "Det är många även från Hultsfreds kommun och Mariannelundstrakten. Det spelar ingen roll var man bor för att få service här" säger Örjan Åström.

– För Skatteverkets del är mycket folkbokföringsärende. Registrering av flytt till och inom Sverige, namnbyten och hindersprövning. De som söker Försäkringskassan behöver ofta hjälp med föräldrapenning, sjukpenning och andra mer familjerelaterade ärenden och för Pensionsmyndigheten handlar det om pensioner förstås. Ofta folk som ska gå i pension som undrar över hur det fungerar, säger Örjan Åström.

Personalen på servicekontoret handlägger inga ärenden och fattar inga beslut.

– Vi är som "en stor mänsklig brevlåda" tar emot besökarna och hjälper dem vidare på rätt sätt, säger Ann-Christin Lundqvist.

– Vi arbetar mycket digitalt och hjälper besökarna att logga in med sin Bank-id och lotsar så att blanketter eller vad det nu är fylls i på rätt sätt från början. Det underlättar mycket i den fortsatta hanteringen och många gånger hänger ärenden ihop mellan myndigheterna, säger Örjan Åström.

Lokalerna mellan biblioteket och foajén i stadshuset är tillfälliga. Men när det blir stationära och mer ändamålsenliga lokaler är ännu oklart.

– Det hänger ihop med en ombyggnation av stadshusets foajé, säger Örjan Åström.

Det finns även planer på att fler myndigheter som Arbetsförmedlingen och Trafikverket ska in i servicekontoren. Men inget är beslutat om det ännu.