– Med en pålitlig och snabb tågförbindelse med Linköping är det inte orimligt att vi kan ingå i deras arbetsmarknadsregion. Det är bra för företagen när de behöver kompetens, men också bra för Vimmerbybor som vill söka jobb i en större region och studenter som kan bo kvar i Vimmerby men studera i Linköping, säger Marie Nicholson (M) vice ordförande i kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen ställde sig på tisdagen enig bakom ett förstärkt lokalt upprop för att Trafikverket ska bevara riksintresse för hela Stångådalsbanan, och inte ta bort det från Hultsfred och norrut.
Det motiveras bland annat med att ett slopat riksintresse ger järnvägen en klenare ställning i förhållande till annan samhällsplanering som exempelvis bostadsbyggande eller vägkorsningar.
– Den stora oron är att en sån här nedgradering kommer att innebära mindre nationella satsningar på järnvägen och vår del av landet får redan nu alldeles för lite i det avseendet, anser Marie Nicholson.
I sitt yttrande hänvisar kommunen bland annat till uppgifter att takten på befolkningsökningen skiljer sig markant. I småländska och östgötska kommuner med järnväg ligger befolkningsökningen på 8,2 procent i snitt och i kommuner utan järnväg på 3,2. Kommuner ut med Stångådalsbanan och Tjustbanan ligger i dag på ett enitt på 5,3 procent.
Trafikverket å sin sida menar att riksintresse eller inte, inte har någon betydelse för underhåll och investeringar.
– Det ökar i varje fall inte viljan att investera. Men det är det vi behöver, vi behöver vara med i nationella planer med järnvägen, säger Jacob Käll (C) ordförande i kommunstyrelsen.
Han är nöjd med att runt 100 företag i Hultsfreds och Vimmerby kommuner ställer sig bakom de båda kommunernas särskilda upprop för Stångådalsbanan.
– Det visar på vikten för näringslivet och på att det riskerar drabba attraktiviteten. Dels att folk vill åka kollektivt, dels att företagen vara attraktiv arbetsgivare, så det är jättebra att företagen vill stå bakom och i och med att flera intresseorganisationer skrivit på är det ju i praktiken fler än 100 företag, säger Jacob Käll.
Han pekar också på betydelsen för besöksnäringen.
– Redan i dag kommer många besökare med tåg och ser man till ett mer hållbart resande är järnvägen än mer viktig faktor, säger Jacob Käll.